Klimaat

Is Tristate City de reden van onteigening boeren?

Avatar foto

op

Is Tristate City de reden van onteigening boeren?
Deel dit nieuws
Foto: INDEPEN

In een interview met organisator en voorzitter Bart-Jan Oplaat van NVP, laat hij weten zich zorgen te maken over de toekomst van de boeren. Hierin benoemt hij ook Tristate City, een plan voor een nieuw soort superstad, waarbij Nederland, Brussel, Antwerpen en het Ruhrgebied samen de nieuwe hoofdstad moet gaan worden van Europa.


Bij elkaar zullen daar zo’n 40 miljoen mensen moeten gaan wonen, en daarin is geen ruimte meer voor de boeren. Dit kan alleen door de boeren hun land te laten afstaan voor de vesting van deze miljoenen extra inwoners. Hieronder de kaart van Tristatcity met het verwachte aantal inwoners per regio.

Bron: https://www.tristatecity.nl/

Veelgestelde vragen over tristate city

1. Wat is Tristate City en wat houdt het in?

Tristate City is een plan voor een nieuw soort superstad waarbij Nederland, Brussel, Antwerpen en het Ruhrgebied samen de nieuwe hoofdstad van Europa moeten worden. Het idee is om ongeveer 40 miljoen mensen in deze stad te laten wonen.

2. Wie is Bart-Jan Oplaat en wat zijn zijn zorgen met betrekking tot Tristate City?

Bart-Jan Oplaat is de organisator en voorzitter van NVP. Hij uit zijn zorgen over de toekomst van de boeren in relatie tot het Tristate City-plan. Hij benoemt dat dit plan betekent dat er geen ruimte meer is voor boeren, omdat hun land zou moeten worden afgestaan voor de bouw van deze stad.

3. Hoe wordt het aantal verwachte inwoners verdeeld in het Tristate City-plan?

Het Tristate City-plan verdeelt het verwachte aantal inwoners over verschillende regio’s. De totale populatie wordt geschat op zo’n 40 miljoen mensen. Voor meer details en specifieke cijfers per regio, kunt u de kaart bekijken op de officiële website van Tristate City.

4. Wat is de bron van het Tristate City-plan en waar kan ik meer informatie vinden?

De bron van het Tristate City-plan is de website tristatecity.nl. Hier vindt u gedetailleerde informatie over het plan, de visie erachter en de verwachte impact, inclusief de kaart die het verwachte aantal inwoners per regio weergeeft.

INDEPEN staat voor een onafhankelijk en pluriform medialandschap met ruimte voor kritische en diepgaande journalistiek. Steun onafhankelijk nieuws voor slechts €2 per maand.

JA, ik help jullie!

1 Reactie

  1. Vilseledd

    22 juni 2022 in 22:18

    De Euregio Maas-Rijn lukt ze na 25 jaar nog niet, laat staan dit megalomane plan.

    • Jan Verwindt

      21 mei 2023 in 12:25

      ben bang dat het wel lukt indien wij hun niet tegenhouden en uit de EU stappen.

  2. Maria Westerman

    23 juni 2022 in 06:14

    Mijn hart gaat uit naar de boeren en de verlammende onrechtvaardige regerings’ politiek à la NWO: Depopulatie.

    • Joe Black

      29 juli 2022 in 02:53

      Hoezo depopulate? Boeren hoeven alleen afstand te doen van hun boerderij, niet van het leven. En ze krijgen er flink voor betaald.

      • Lucas Spoel

        30 juli 2022 in 11:52

        You completely missed the point!

        • Joe Black

          31 juli 2022 in 05:38

          Maak ‘t punt dan nog eens, dan kunnen we het daarover hebben.

      • Dirk

        30 juli 2022 in 15:58

        Geld maakt alles idd weer goed.

        • Joe Black

          31 juli 2022 in 05:41

          Nee, niet alles, we krijgen ook natuur en biodiversiteit terug als we minder ammoniak uitstoten. Als de ammoniakuitstoot van een fabriek met hoge schoorstenen en graaiende aandeelhouders zou komen, zou iedereen riepen dat de vervuiling onmiddellijk moet stoppen.

          • Cas

            30 augustus 2022 in 16:15

            Zoals Tata Steel bedoel je?

          • Marl

            26 februari 2023 in 23:54

            Je snapt het echt niet he. Die natuur kan ze gestolen worden.is het nooit om.fe doen geweest. Alleen maar om de natte droom van die nazi’s door te voeren.in Nl onder aanvoering van Demons66

          • N.e.l. Weerd de

            25 mei 2023 in 06:16

            ???¿ wat een domme en gevoelloze reactie van iemand die niet weet hoelang het land al in be,it van deze boeren is, die bovendien met ziel en zaligheid hun land al jaren bewerkt hebben !! Stom en mogen bovendien niet meer een boerderij bezitten , voor jaren niet!!!

      • Liliane

        6 augustus 2022 in 01:01

        Vind u dat een oplossing ,boeren uitkopen om geen boer meer te zijn ,waar gaan we dan ons eten halen ,het gaat niet alleen maar om geld, ga je dan je geld opeten als je honger hebt ,wie de macht heeft over voedsel heeft de macht over de mensheid

      • Johan

        7 september 2022 in 00:07

        Flink voor betaald?? Wat denk je dat ze hebben moeten investeren om aan alle
        Milieu eisen van de regering te voldoen?? Dan praat je niet over een paar duizend euro!!!

      • Henry

        21 september 2022 in 14:36

        Als je zulke domme opmerkingen maakt zeg dan niks

      • BvH

        18 december 2022 in 13:35

        Men werkt met hart en ziel ! Dit komt al dicht bij ,,leven,, Hoofdzaak blijft ; zolang men leeft ! is er 78 % N2 dus Den Haag zit wel degelijk aan het leven icm. Snel oplevende ziekten door het veel besproken nep-vaccin Allemaal geld en macht, uitgevoerd door de Haagse poppetjes.

      • Rika de Haas 39

        3 januari 2023 in 22:13

        Joe black
        Heeft u wel door wat de werkelijke reden is van de ontwikkeling die nu bezig is.
        Om boeren uit te kopen.
        Om één staat te maken binnen
        Europa.
        Ze zijn compleet de weg kwijt
        de Overheid maar ook de EU.

      • Edwin

        26 januari 2023 in 12:46

        Inderdaad. Sowieso is er in NL geen ruimte meer voor veeboeren. Vlees wordt voor 70% geëxporteerd, dus het motto: “geen boer, geen voer” gaat hier totaal niet op. Het is gewoon een economisch model geworden die de gehele Nederlandse natuur ondermijnt. Je moet eens kijken in de sloten nadat er mest is geïnjecteerd. Alles gaat kapot.

        En dan nog ben ik het ermee eens, al is het uiteraard heel vervelend als het gebeurt, boer is ook maar gewoon een beroep. Ooit hadden we molenaars en werden molens ineens overbodig. Ook weg beroep van molenaar.

        Dus wat mij betreft: netjes afkopen, maar wel hasta la pasta.

        • Den

          20 maart 2023 in 17:43

          Actually no farmer no food could still apply because we are a global economy.
          Wether the Dutch export or sell the meat locally might be irrelevant.

          If The Netherlands imports their meat from country A, and exports theirs to country B. Where is country B going to buy their meat when they can’t buy from the Dutch? Maybe from country A like the Dutch do? Can country A keep up with this new Demand? if not it will still affect the Netherlands and prices will rise. Plus that country A may need to start using alot more nitrogen to keep up with this new demand.

          Another question is what new area will the Dutch government find replace the tax income for that 100 billion dollar export they’re getting rid of?

          And finally if that land is going to be re-used for this Tri-state city or for lots of building projects. then that won’t be any good for nature and the nitrogen problem either.
          But very good for real estate developers wallets.

        • Kim

          15 februari 2024 in 11:09

          Wat is dit voor onwetende idiote OERDOMME kutopmerking. Je hebt de melk horen klotsen maar weet niet waar de uier hangt dat is maar weer duidelijk hier. Mest KAN niet in de sloten komen! En KOMT ook niet in sloten! Mest wordt geïnjecteerd. IN de grond geduwd door schijven die gleuven maken. Daarnaast is mest het meest eerlijke , gezonde en pure kringloop materiaal dat er bestaat om alles wat groen is te kunnen laten groeien. Al EEUWEN! Zonder kunnen we niet. Tuinen kunnen ook niet zonder bemesting. Overal wordt grove desinformatie gepost en in de media gedreven om mensen dit soort onzin te laten geloven! Boeren die uitgekocht worden ( en dat gaat helemaal NIET gepaard met grove bedragen! Mogen hun leven lang niet meer in de EU boeren! Alleen voor de stal kun je 10 procent meer krijgen dan de dagwaarde aangeeft. Voor de rest wordt niets meer betaald , eerder minder! Boeren is niet een baan, wij werken iedere dag! 365 dagen per jaar tot laat in de avond. Het is een levenswijze met enorm veel verantwoording. Naar de natuur en naar onze medemens.

      • N.e.l. Weerd de

        25 mei 2023 in 06:16

        ???¿ wat een domme en gevoelloze reactie van iemand die niet weet hoelang het land al in be,it van deze boeren is, die bovendien met ziel en zaligheid hun land al jaren bewerkt hebben !! Stom en mogen bovendien niet meer een boerderij bezitten , voor jaren niet!!!

      • Pietje bel

        6 juni 2023 in 19:57

        Correctie. Ze moesten eerst uitbreiden en groeien, groter en groter en nu willen ze dat ze zomaar stoppen. Dan blijft een boer met zo’n mega schuld zitten. Een voorbeeld van een boer uit de Veluwe. Moest groeien dus dan naar verhuizen naar Zeeland. Als hij nu moet stoppen blijft hij met een schuld van 15 miljoen zitten.

      • Ron

        20 juni 2023 in 21:09

        Sorry, dit is te gek voor woorden. Boeren zijn in de wieg gelegd om te boeren en volgen vaak generatie na generatie op. Zij zijn in hart en nieren boer, dit moet je niet willen afpakken!! En wat ze ervoor betaald krijgen is een schijntje!! 120% van de marktwaarde… als ze daar de boerderij nog voor moeten saneren en niet binnen bepaalde tijd opnieuw investeren houden ze nog geen 50% over en moeten ook hun weer snel aan het werk bij een baas om een boterham te verdienen! En dat zal ze niet meevallen! Als je altijd “eigen baas” bent geweest en gedaan hebt wat jij dacht dat goed was en je moet ineens voor een ander gaan werken en netjes tussen de lijntjes van een ander gaan leven, geef het je te doen! Dus kijk eerst in de spiegel en denk na of je dit zelf aangedaan wilt worden voordat je wat roept…

      • Sandra Evers

        7 februari 2024 in 15:54

        “Alleen” maar van hun boerderij….. dus hun werk, land, huis en leven…
        Wat heb je dan aan geld als je in een rijtjeshuis of flat moet gaan zitten werkeloos!

    • Niek van der Loo

      11 september 2022 in 09:39

      ‘…….depopulatie. En deportatie.

  3. Marcel

    23 juni 2022 in 14:31

    40 miljoen mensen stoten heel wat meer stikstof/co2/fijnstof enz. uit dan 17 miljoen mensen en een paar boeren (de beste boeren ter wereld).
    Daar twijfel ik geen seconde over.
    Komt nog bij dat bouw, vooral het produceren van beton, het meest uitstotende is wat er maar bestaat.
    Die malloten in Den Haag zitten er alleen maar om hun zakken te vullen, voor de rest kunnen ze maar weinig.

    • Joe Black

      29 juli 2022 in 02:38

      Er wonen al 40 mln mensen in deze regio…

      • Dirk

        30 juli 2022 in 16:26

        Hoeveel krijg jou er nou voor om al die comments te plaatsen?

        • Joe Black

          30 juli 2022 in 22:35

          Ik geniet ervan om te proberen de discussie aan te gaan met mensen die totaal anders denken dan ik. Maar de reacties die ik hier krijg zijn zelden inhoudelijk, bijna altijd gericht op het beledigen van mij, jij niet uitgezonderd.

          “Meet Joe Black” is een film uit eind jaren negentig waarin Brad Pitt De Dood speelt die iemand komt halen op aarde, maar nieuwsgierig is naar de reden dat mensen ze graag op aarde willen leven en daarom een tijdje op aarde verblijft. Ergo, ik ben nieuwsgierig naar wat “wappies” denken en wat hun argumentatie is. Mijn intenties zijn oprecht, maar de argumentatie die ik lees is echter bijna altijd heel slecht onderbouwd en daar erger ik me kapot aan…

          • Karina

            30 augustus 2022 in 12:40

            Als we de levensbehoeften en de gezondheidszorg uit de markt halen komt.t niemand wat te kort.

          • Kees

            30 september 2022 in 15:57

            @Joe Black
            Parels voor de zwijnen.

          • Rustindetent023

            16 oktober 2023 in 09:29

            Joe Black, ben het zo eens met je! Soms denk ik vechten tegen de bierkaai! Gisteren nog (8n de familie) zo’n moeizaam gesprek gehad. Hij en zijn collegae in de bouw waren verongelijkt over alles, waar duidelijk een eigen idee over aan het groeien is.
            Lees over arme boeren, ze bedoelen de veeteelt, want daar moet echt een einde aan worden gemaakt. Vooral grootfokkers. En als je vind dat boeren eerst mogen groeien en dan weg moeten, val dan o.a. de RABO-bank aan, die heeft veel op z’n kerfstok qua boerenleed. (Niet voor niets een grootschalige bezetting van deze bank). Ik kan niet alles opschrijven, maar het verhaal, dat Nederland boeren uitloopt om 1 grote havenstad te worden, wist hij niet precies waar dat erg kwam. Heb gezegd ik zoek het sowieso uit, vandaar deze pagina en zie hier m’n familielid in veelvoud spreken. Gelukkig zie ik ook andere berichten, zoals die van jou. Wat ik vooral merk, is de verongelijking van de klagers over Nederland en de EU, zij trekken áltijd aan het kortste eind, denken ze. 😑😐🤔

  4. Levi Patty

    30 juni 2022 in 19:35

    Laten we niet vergeten dat hun planing al paar decennia van voorbereiding en investering op de achtergrond heeft gedraaid. Patrick Wood die ook deel uitmaakt van de groep, FUELLMICH en Mikovits, heeft dit al voor de Corona al uitgelegd hoe de toekomst er uit gaat zien. NGO’s bepallen de uitvoering van de agenda. Burgers worden NIET gehoord. Die leven al in de Nieuwe Wereld.

    • Ed S

      25 juli 2022 in 04:14

      Er staat een wereld wijde rechtzaak aan te komen. 1000 Advocaten en 1 advocaat Duits/Amerikaan over de hele wereld gaan het schandaal omtrent de Corona leugen openbaar maken. Dit zal veel hoge omes de kop kosten, ook in Nederland. We moeten dus nog even door bijten en blijven demonstreren wereldwijd.

      • Joe Black

        29 juli 2022 in 02:37

        1000 en 1, het lijkt wel een sprookje… Ik snap trouwens niet wat demonstreren te maken heeft met het willen winnen van een rechtszaak, of heb ik teveel vertrouwen in de rechtsstaat? Zou het zo moeten werken dat als mensen op straat het willen, de rechter het zo moet besluiten?

    • A

      24 augustus 2022 in 10:49

      inderdaad,al willen sommige het nog niet(in)zien

  5. YelloBellow

    4 juli 2022 in 13:34

    En waar zouden deze mensen moeten werken dan?

    • Joe Black

      29 juli 2022 in 02:39

      Ze werken er al… lees nou eens goed.

  6. me

    15 juli 2022 in 16:02

    saufen die nicht eh bald ab?

  7. H.M.

    16 juli 2022 in 09:25

    WEER EENS Allemaal mannen die dit beslissen.
    Zielloze megastallen, bevolkt met mensen in hokjes.

    When are we finally going to get out of this miserable immense prison?

    • Joe Black

      29 juli 2022 in 02:50

      Er zitten anders behoorlijk wat vrouwen in de politiek, bevalt dat beter? En qua “prison”, maak eens een mooie reis naar China, vraag de Oeigoeren naar hun gevoel van vrijheid en overweeg dan nog eens of je vindt dat jij in een gevangenis leeft. Werkelijk bijna te onnozel voor worden dit. En totaal schaamteloos ten opzichte van mensen die werkelijk in onderdrukking leven. Lekker klagen met je onbeperkt internet, vrije pers (waaronder indepen.eu) en elke paar jaar verkiezingen, maar een wanstaltig gebrek aan relativeringsvermogen… Ga je schamen.

      • Andere mening

        1 juli 2023 in 19:45

        Voelt u zich nu gelukkig?

  8. Anonymous

    20 juli 2022 in 16:07

    What is estimated carbon-print value of the new Tristate City ?

    • Joe Black

      29 juli 2022 in 02:51

      The same as it is already. It’s only re-labelling an existing area.

  9. Joe Black

    23 juli 2022 in 13:41

    Dit plan is ruim 5 jaar geleden gelanceerd als een marketingpraatje om de 40mln mensen die al in deze regio wonen (dus geen 40 mln mensen erbij die nieuwe woningen nodig hebben en nieuwe uitstoot opleveren) te verkopen als één grote stad die kan concurreren met andere megasteden als vestigingsplaats en handelsregio. Het is niet van de grond gekomen, niks mis mee, leuk geprobeerd. De website stelt helemaal niks meer voor (gewon één pagina, je kunt nergens op klikken) en de enige reden dat ze er een opmerking op hebben gezet dat er geen relatie is met het uitkopen van boeren is omdat anderen die relatie eerst hebben gelegd. Niet andersom. Vergelijk het met verdacht worden van te hard rijden en als je dan zegt “ik rijd nooit te hard”, dat iemand dan zegt “als je het moet ontkennen, zal er wel een kern van waarheid in zitten…” Dat is toch niet oprecht?

  10. Frederik Verhorst

    4 augustus 2022 in 10:16

    We hebben al genoeg van de poging om die lelijke, bruine mengelmoes cultuur van de randstad ook bij ons verder uit te breiden, dus laat staan van dit gestoorde plan. Gaat dus lekker niets van door!!! WEGWEZEN HIER!!!

    • Joe black

      5 augustus 2022 in 23:27

      Dit plan gaat ook ik niet door. De enige reden dat het weer opgerakeld wordt, is omdat complotdenkers het van de plank halen en afstoffen.

  11. Machiavelli

    6 augustus 2022 in 11:28

    Prachtig verwoord. Helemaal mee eens

  12. mike

    18 augustus 2022 in 03:40

    wat een toekomst voor onze kinderen niet dus wat een pest zooi maken ze ervan

  13. alex

    28 februari 2023 in 04:28

    ik lees er nu voor het eerst over maar voor mijn gevoel zijn ze al een heel eind opweg
    wanneer je vanuit de randstad verhuist naar het heerlijk rustig gelegen zeeuwsvlaanderen
    merk je pas hoe heerlijk rustig het daar is en kijk je vanaf een afstand terug naar de randstad
    dan zie je de kern van een grote stad overal de zelfde drukte de zelfde criminalitijt zelfde slag mensen ect ect
    wat je vroeger vanuit een dorp alleen in de grote stad zag zie je in de randstad ook in elk dorp
    t maakt niet uit het i allemaal 1 geworden
    dingen die in dorpen gebeuren waarvan je zeg dat die dingen normaal niet in dorpen gebeuren daar zijn ze al jaren heel lakoliet over
    de politie uit de steden word gedwongen te gaan werken deze kleinere dorpen en komt heel relaxt op hun meldingen af zo van is dit alles

    en nee dit is niet alles want brabant is er ook bijna ik zn geheel al bij aan toegevoegt je merkt t aan ales dat alles meer en meer 1 geheel word
    dus dit plan is geen plan meer! nee dit is al een ver gevorderd plan met 80 % in de ten uitvoering gebracht nu alleen nog de boeren nog van het land want dit past totaal niet thuis is het grote plaatje want wat moet een boer nu is de stad ? hij kent alleen de dorpen,kerken t land en de oude boederrij
    en dat wat men zei dat is waar die wilde wijven leven die voor een stuuver mit naar voor de vrijenrij
    en guus moet het land,de boederij en al zn die nu maar op gan geven voof de rijke man of anders naar de de filiestine met zijn hard voor weinig werkende leventje

  14. LUCKY 101

    1 juni 2025 in 07:52

    Interessante kijk op het onderwerp onteigening. Het is zorgwekkend om te zien hoe boeren worden getroffen door deze plannen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hun belangen beter worden beschermd?

  15. tubemate

    22 juli 2025 in 18:19

    Interessante kijk op de onteigening van boeren voor het Tristate City-project. Het is belangrijk om de impact op lokale gemeenschappen en de landbouwsector in overweging te nemen. Wat zijn de alternatieven voor dit soort ontwikkelingen?

  16. D06

    14 augustus 2025 in 11:58

    Interessant om te lezen hoe de onteigening van boeren in de Tristate City wordt belicht. Het roept veel vragen op over de balans tussen ontwikkeling en agrarische belangen. Wat zijn de volgende stappen voor de betrokken boeren?

  17. LUCKY 97

    15 september 2025 in 06:35

    Het is zorgwekkend om te zien hoe de belangen van de boeren vaak ondergeschikt worden gemaakt aan de uitbreiding van steden. De onteigening roept veel vragen op over rechtvaardigheid en de toekomst van de landbouw in de regio. Hopelijk worden er oplossingen gevonden die zowel de ontwikkeling van Tristate City als de rechten van de boeren respecteren.

  18. JKT JKT apk

    30 april 2026 in 09:46

    Interessante post! Het is zorgwekkend om te zien hoe de belangen van boeren vaak op de achtergrond raken bij grote projecten. Ik hoop dat er meer aandacht komt voor de impact van onteigening op lokale gemeenschappen en dat er naar een betere balans gezocht wordt.

  19. Bdg win login

    13 mei 2026 in 15:05

    Interessant dat de onteigening van boeren zo’n groot onderwerp is in het kader van de Tristate City. Het is belangrijk om alle perspectieven te begrijpen, vooral die van de boeren zelf. Hopelijk leidt deze discussie tot oplossingen die zowel de groei van de stad als de belangen van de landbouw kunnen waarborgen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klimaat

Er is een stroomoverschot, geen tekort

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Er is een stroomoverschot, geen tekort
Screenshot NOS

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de situatie in Nederland en Duitsland goed analyseert ziet dat die boodschap behoorlijk vertekend is. Een overschot aan groene stroom is het echte probleem waar we mee zitten. En dat gaan we niet oplossen met nog meer windmolens en zonneparken.

Er dreigt in 2028 al een elektriciteitstekort, aldus netbeheerder TenneT in een persbericht dat door de NOS en vrijwel alle mainstreammedia is overgenomen. De NOS stelt dat “[h]et dreigend tekort aan elektriciteit wordt veroorzaakt door de toenemende vraag. Steeds meer bedrijven schakelen over van gas op elektriciteit. Ook particulieren rijden steeds vaker op elektriciteit in plaats van benzine en stoken hun huis warm met elektrische warmtepompen in plaats van gas.”

Wat de NOS niet vermeldt, maar het onderliggende advies van TenneT wel, is dat er in de afgelopen twintig jaar helemaal geen sprake was van een toenemende vraag. Dit schrijft TenneT: “Ondanks dat de vraag naar elektriciteit al sinds ongeveer 2005 niet significant is veranderd (CBS, 2026), blijft de verwachting dat de energietransitie gepaard zal gaan met een significante groei van de elektriciteitsvraag.”

Stijging elektriciteitsverbruik?

De laatste maanden peilde ik tijdens lezingen de kennis hierover bij het publiek door middel van een quizvraag. Hoeveel is het elektriciteitsverbruik veranderd sinds 2005? A) gelijk gebleven B) 25 procent gestegen C) 50 procent gestegen of D) 100 procent gestegen. Vrijwel iedereen in de zaal kiest C of D. Want, zo redeneert men, we zijn toch aan het elektrificeren? Huizen van het gas, meer warmtepompen, meer elektrische auto’s en al die datacenters. De overheid zette zelfs een publiekscampagne in – Zet ook de knop om – om niet allemaal tegelijk stroom te gebruiken.

Daar tegenover staat echter dat apparaten steeds efficiënter worden en dat steeds meer industrie de deuren sluit, onder andere vanwege de hoge energieprijzen hier, die weer het gevolg zijn van de in gang gezette energietransitie.

Het elektriciteitsverbruik in Nederland steeg met zo’n 2 procent per jaar tussen 1990 en 2008 tot zo’n 123 TWh (terawattuur ofwel miljard kilowattuur) om daarna zelfs licht te dalen tot zo’n 115-120 TWh in de laatste jaren. Voor wie het niet gelooft, hieronder de grafiek op basis van CBS-data.

Stroomverbruik in Nederland in de periode 1990 tot en met 2023. Bron: CBS

TenneT blijft erin geloven dat de stagnatie in het stroomverbruik in de nabije toekomst toch echt voorbij is. “Elektrificatie wordt voor steeds meer toepassingen gezien als de belangrijkste verduurzamingsroute, zoals bijvoorbeeld voor het leveren van industriële proceswarmte (Rijksoverheid, 2025c). Hoewel efficiëntiewinst op een aantal vlakken de vraag omlaag brengt, zal de geëlektrificeerde energievraag in de industrie, transport en warmtesectoren en de nieuwe energievraag van datacenters deze efficiëntiewinsten ruimschoots overstijgen.”

TenneT verwacht dat zowel in een laag als een hoog scenario de elektriciteitsvraag de komende tien jaar flink gaat stijgen:

Figuur 3-1 uit het Tennet-advies met de verwachte vraag voor de komende tien jaar.

Zoals betoogd in een eerder artikel voor Indepen staat de chemische industrie in Europa het water aan de lippen. Vooral vanwege de hoge energieprijzen. Diverse chemische fabrieken en raffinaderijen gaan sluiten of zijn al gesloten. In Nederland gaat dit harder dan bij onze buren door de extra maatregelen van onze regering om gasgebruik peperduur te maken.

Een scenario waarbij een groot deel van de industrie verdwijnt uit ons land behoort blijkbaar niet tot de opties van TenneT. Alleen de toekomst zal leren hoe realistisch de verwachtingen van TenneT zijn geweest.Tijdens lezingen stel ik nog een andere vraag. Welk percentage van de stroom in Nederland is duurzaam? A) 3 procent B) 15 procent C) 30 procent of D) 50 procent.

Hier denkt het publiek juist dat het goede antwoord A of B is, terwijl antwoord D het goede is, 50 procent. Veel mensen vergeten dat in Nederland elektriciteit slechts zo’n 20 procent van het totale energieverbruik uitmaakt. Vijftig procent ‘duurzame’ stroom betekent dus pas tien procent ‘duurzame’ energie.

Vijftig procent ‘groene’ stroom uit met name zon en wind op land en wind op zee (en nog wat biomassa) is een hoog percentage als je bedenkt dat het om een jaargemiddelde gaat. In de winter levert zon nauwelijks iets op en in de zomer is er met name ’s nachts weinig wind. Met 50 procent als jaargemiddelde komen er al geregeld pieken voor waarop zon en wind meer dan 100 procent van de vraag leveren, stroomprijzen negatief worden en er stroom moet worden weggegooid (curtailment heet dat met een duur woord).

Zon en wind in Duitsland

In Nederland merken we dat en in Duitsland merken ze dat nog sterker. Dagblad Die Welt kwam onlangs met een artikel over wat ze daar het windstroom-raadsel noemen. Sinds 2020 bouwde Duitsland zo’n 2600 windmolens erbij en ook vele zonneparken (en zonnepanelen op daken). De jaarlijks geproduceerde groene stroom nam echter nauwelijks toe. De Nederlandse ingenieur Theo Wolters zette de Duitse cijfers op een rijtje. Hij gebruikte daarbij de eerste vijf maanden van het jaar zodat ook 2026 al meegenomen kan worden.

Het is een ingewikkeld plaatje, maar zeer belangrijk, dus ik leid de lezer er doorheen. Langs de y-as staan percentages. Het jaar 2020 is gekozen als referentiejaar en staat daarom op honderd procent. Alle lijnen op een na gaan daar dus doorheen. De lichtgroene lijn die vrij stijl omhoog loopt geeft de spectaculaire groei aan van het geïnstalleerd vermogen aan zon en wind. Dat klinkt ingewikkeld maar geeft simpelweg aan dat er veel nieuwe capaciteit is bijgekomen, windmolens en zonneparken.

De groei sinds 2020 is ongeveer 80 procent. Dus tachtig procent meer groene stroom zou je zeggen. Helaas niet. Daarvoor kijken we naar de gele lijn, geleverde zon en wind. Die steeg slechts 7 procent! Dus 80 procent meer wind- en zonnecapaciteit om slechts 7 procent meer zon en windstroom op te wekken. Allemaal gesubsidieerd. Dat is een zeer slechte investering! Er blijkt in het huidige Duitse systeem dus een maximum aandeel zon en wind te zijn dat het net aan kan en dat blijkbaar rond 2020 bereikt werd.

Het aandeel zon en wind (blauwe lijn) volgt in grote lijnen uiteraard de gele lijn, maar komt iets hoger uit. Dat komt doordat het totale elektriciteitsgebruik (stippellijn) gedaald is! Dat is een trend die in Duitsland al tien jaar gaande is. In 2015 was het stroomverbruik nog zo’n 600 TWh, in 2025 was het gedaald tot minder dan 500 TWh. De voornaamste reden: de-industrialisatie. De Duitse industrie staat mede vanwege de hoge energieprijzen (geen goedkoop gas meer uit Rusland, kerncentrales die gesloten zijn) zwaar onder druk.

Het gevolg van bovenstaande is dat de capaciteitsfactor (de lijn met onderbroken streepjes) – dat is een getal dat aangeeft hoe vaak een windmolen of een zonnepaneel op vol vermogen draait – flink is gedaald. Het percentage ‘groene’ stroom is door de licht gestegen productie en de dalende vraag echter wel gestegen en dat is te zien aan de onderste donkergroene lijn. Het was 40 procent in 2020 en is nu gestegen tot 47 procent. Die toename wordt uiteraard breed uitgemeten in de Duitse pers om de indruk te wekken dat de Energiewende een succes is.

Meer groene stroom dan het net aankan

De 47 procent in Duitsland is vergelijkbaar met wat we in Nederland halen (zon en wind zijn bij ons goed voor 44 procent want bij onze 50 procent groene stroom is ook biomassa inbegrepen) en in Duitsland loopt het systeem al helemaal spaak. Duitse energiedeskundigen speculeren nog over de belangrijkste oorzaken. Een opvallende trend is dat de productie van wind op zee de laatste jaren zelfs terugloopt ondanks de bouw van nieuwe molens.

Volgens prof. Sigismund Kobe van de TU Dresden is het mogelijk dat windmolens op zee veel wind afvangen waardoor de opbrengst van nieuwe molens terugloopt. Volgens een andere deskundige is er sprake van ‘kannibalisatie’. Door de explosieve groei in zon (zoals in Duitsland sinds 2022) zal windstroom minder opbrengen, omdat er op zonnige dagen al veel stroom is. En omgekeerd geldt hetzelfde op zeer winderige dagen.

Er is kortom meer groene stroom dan het net in Duitsland op dit moment aan kan. Natuurlijk is het mogelijk dat er op windstille dagen in de winter (zogenaamde Dunkelflautes) ook tekorten gaan ontstaan de komende jaren, omdat kolen- en gascentrales door het overschot aan gesubsidieerde zon en wind uit de markt gedrukt worden dan wel gesloten worden op last van de overheid vanwege ‘het klimaat’.

TenneT pleit nu voor het snel opzetten van een capaciteitsmarkt, waarbij kolen- en gascentrales betaald worden om stand-bye te blijven. Het geeft aan hoe onzinnig en inefficiënt het systeem is dat we aan het bouwen zijn. Zelfs als je nog tien keer zoveel zon- en windcapaciteit neerzet zullen er dagen zijn waarop die nagenoeg geen stroom leveren en blijven we afhankelijk van de back-up van kolen-, gas- of kerncentrales.

Verder Lezen

Klimaat

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Bron: BNNVARA Pauw & De Wit

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig volk om iets te bestrijden dat niet te bestrijden valt vraagt om onderbouwing. En die onderbouwing faalt.

Eerst werd de strijd aangebonden tegen de ‘opwarming van de aarde’, maar dat blijkt deels niet waar te zijn en deels niet de effecten te sorteren die hoegenaamd het gevolg zouden zijn. Na twintig jaar lopen de ijsberen nog steeds rond, staat Nederland nog altijd niet onder water en liggen de kustplaatsen er wereldwijd nog even vrolijk bij.

Van ‘opwarming van de aarde’ werd het frame verplaatst naar ‘klimaatverandering’. Altijd prijs dus, want klimaatverandering is van alle tijden, of het nu warmer of kouder wordt. Ook dat faalt inmiddels, het zo geprezen IPCC van de VN moest recent toegeven dat de horrorscenario’s en hockeystick-grafieken, waarop de Nederlandse overheid en rechterlijke macht hun beleid hebben gebaseerd, niet realistisch waren.

Nu de miljarden blijven binnenstromen zonder dat aannemelijk gemaakt kan worden dat deze ook zinnig besteed worden is een nieuw frame noodzakelijk om dit te rechtvaardigen. En die is gevonden! Uw gezondheid is nu in gevaar door de klimaatverandering. Miljoenen jaren heeft de mensheid overleefd ondanks de klimaatverandering, maar nu wordt ‘gezondheid’ als nieuwe troef ingezet.

De mainstream media doen hier uiteraard weer volledig aan mee, met als gevolg de meest malle berichtgeving. Door de klimaatverandering lopen we nu het risico op ziektes uit de tropen, hittestress, huidkanker en hooikoorts. Niets meer over Amersfoort aan Zee, het uitsterven van ijsberen en andere doemscenario’s, die zijn immers al ongeloofwaardig verklaard.

Terwijl er geen miljarden beschikbaar zijn om verhoging van de AOW-leeftijd tot stilstand te brengen, word u tegelijkertijd rijp gemaakt om nog veel meer miljarden uit te geven om ervoor te zorgen dat u nóg ouder wordt.

Met elektrisch rijden en een warmtepomp gaat u ouder worden en bent u minder kwetsbaar voor enge ziektes. Laat voormalig beddenkoning en spreadsheet-manipulator Ernst Kuipers u dat maar wijs maken. Ergens voelt u wel aan dat er iets niet klopt toch?

Verder Lezen

Klimaat

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Foto: ANP

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou een catastrofale bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Deze claims zijn eenvoudig door te prikken en roepen de vraag op wat de werkelijke agenda van de WHO is.

“De impact van klimaatverandering is heel groot… zo groot dat er eigenlijk geen ontsnappen aan is.” Aldus Ernst Kuipers, de oud-minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in zijn hoedanigheid als lid van een speciale commissie die is opgezet door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In een actieplan stelt die commissie dat klimaatverandering in Europa moet worden behandeld als een internationale noodsituatie voor de volksgezondheid.

Het is niet de eerste keer dat de WHO op de klimaattrom slaat. In december 2024 zei dr. Tedros, de directeur-generaal van de WHO, in een hoorzitting van het Internationaal Gerechtshof dat klimaatverandering in essentie een gezondheidscrisis is. Sinds 2023 heeft de WHO een pagina over klimaatverandering online staan die zo begint: “Klimaatverandering draagt direct bij aan humanitaire noodsituaties als gevolg van hittegolven, bosbranden, overstromingen, tropische stormen en orkanen, en deze nemen toe in omvang, frequentie en intensiteit.”

De aandacht voor klimaatverandering bij de WHO is groter geworden sinds de coronapandemie. Gezondheid wordt ingezet om de urgentie van klimaatverandering te benadrukken.

Sterfte door extreem weer

Catastrofaal, gezondheidscrisis, noodsituaties, al die termen suggereren weer dat de mensheid – in dit geval als gevolg van klimaatverandering – in een enorme crisis verkeert met miljoenen doden tot gevolg. De WHO laat echter na de grafiek te tonen met sterfte door extreem weer. Die sterfte daalde sinds 1920 met meer dan 97 procent. Ik liet die grafiek van de Deense milieueconoom Bjørn Lomborg al in een eerder artikel voor Indepen zien en zal het vermoedelijk nog vaker doen. Het is simpelweg de belangrijkste grafiek om de klimaatdiscussie in perspectief te kunnen zien.

Rond 1920 stierven er gemiddeld bijna een half miljoen mensen per jaar door orkanen, overstromingen en met name door droogte die leidde tot mislukte oogsten en hongersnoden. Tegenwoordig is sterfte door extreem weer vooral extreem zeldzaam. Dit komt vooral door welvaart, betere infrastructuur, vroegtijdige waarschuwingen, irrigatie, airco en rampenmanagement, met andere woorden: adaptatie werkt.

Bedenk daarbij dat de wereldbevolking in deze periode steeg van twee naar acht miljard mensen. In termen van risico is de kans op overlijden door extreem weer dus nog sterker gedaald, met 99,4 procent. Ieder overlijden door natuurgeweld is tragisch, maar laten we de zaken in perspectief blijven zien. De kans om te overlijden in het verkeer is tegenwoordig zo’n honderd keer groter.

Hittedoden

Niets van dit perspectief wordt gedeeld door de WHO. Integendeel, de WHO doet voorkomen alsof de mensheid kwetsbaarder dan ooit is voor extreme weersomstandigheden, en zet daarbij vooral in op hittedoden. Volgens het WHO-document sterven er in Europa steeds meer mensen door extreme hitte. De WHO verwijst daarbij naar een onderliggend wetenschappelijk document dat in april gepubliceerd werd in het medische tijdschrift The Lancet. Een op het eerste gezicht indrukwekkende paper, geschreven door tientallen wetenschappers waaronder vele hoogleraren. Dezelfde Bjørn Lomborg van de grafiek hierboven maakte echter op social media gehakt van de nieuwe studie en hij noemt het zelfs “klimaatmisleiding uit het boekje” en “schaamteloze oneerlijkheid”. De stijging die The Lancet-onderzoekers ontwaren in hittedoden is volgens hem vrijwel volledig toe te schrijven aan de ouder wordende Europese bevolking. Ouderen zijn kwetsbaarder voor hitte en meer ouderen betekent dus meer hittedoden, zelfs bij gelijkblijvende temperaturen.

Volgens Lomborg hanteert The Lancet deze strategie al jaren. In 2021 stuurde Lomborg een brief erover naar The Lancet maar het lijkt aan dovemansoren gericht. Dat het hier om bewuste misleiding gaat wordt nog eens versterkt door het weglaten van andere cruciale informatie over extreme temperaturen: veel meer mensen sterven wereldwijd – ook in Europa – door extreme koude dan door extreme hitte. Een paper uit 2021 in nota bene The Lancet doet deze belangrijke observatie. Jaarlijks sterven er wereldwijd volgens die paper zo’n 5 miljoen mensen aan niet-optimale temperaturen (maar liefst ruim 9 procent van alle sterfgevallen). Zo’n 4,6 miljoen daarvan zijn echter gerelateerd aan koude, niet aan hitte! De verhouding koude- staat tot hittedoden is wereldwijd bijna 10 staat tot 1. Overigens zijn er grote regionale verschillen. In Europa en Latijns-Amerika is de verhouding 4:1. In Afrika is dit verrassend genoeg maar liefst 46:1. Daar is koude dus vele malen gevaarlijker dan hitte.

Bedenk dat dit statistische exercities zijn. Het is uiteraard niet zo dat er bij die doden ‘hittedode’ of ‘koudedode’ op de overlijdensakte staat. Het zijn epidemiologische schattingen van hoe hitte en koude kunnen hebben bijgedragen aan het overlijden van meestal al kwetsbare oudere mensen.

Lomborg wijst er geregeld op dat een opwarmende wereld gunstig zal zijn. Er zullen meer hittedoden vallen, maar daar staat een veel grotere daling van koudedoden tegenover:

Bron: Lomborg

Het WHO-document maakt überhaupt geen melding van koudedoden. De onderliggende Lancet-paper probeert wel een gekunsteld argument te maken dat in de toekomst hittedoden koudedoden zal gaan overstijgen. Erg onwaarschijnlijk als je bovenstaande grafiek ziet. Bedenk ook dat het bij een stijgende welvaart vrij gemakkelijk is om je te wapenen tegen zowel koude als hitte. De cijfers uit Afrika maken duidelijk dat het vooral een armoedekwestie is en dat voor armen koude dus vele malen gevaarlijker en dodelijker is dan hitte.

Lomborg zie je niet vaak speculeren waarom de WHO zo schaamteloos aan klimaatpropaganda doet. Andere onderzoekers doen dat wel. Bij Clintel sprak twee jaar geleden de Zweedse onderzoeker Jacob Nordangård. Hij doet als academicus veel onderzoek naar de rol van de VN en het World Economic Forum en schreef een dik proefschrift over de rol van de Rockefellers op onder andere de internationale klimaatagenda.

In het artikel ’Who made WHO? One World, One Health, One Leader’ beschrijft hij hoe de WHO (via het programma One Health) gezondheid, klimaat, dieren en ecosystemen integreert. Dit creëert een allesomvattend kader waarin klimaatverandering gelijkgesteld wordt aan een gezondheidscrisis, wat moet leiden tot meer macht voor internationale organisaties als de WHO en de VN in het algemeen.

Verder Lezen

Recent

Er is een stroomoverschot, geen tekort Er is een stroomoverschot, geen tekort
Klimaat1 dag geleden

Er is een stroomoverschot, geen tekort

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Politiek2 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

De Groningse gasbevingen-lotto De Groningse gasbevingen-lotto
Politiek3 dagen geleden

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Politiek4 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3? EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?
Politiek5 dagen geleden

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?

Op zoek naar steeds meer geld om de groeiende ambities van de EU te dekken, gaf Ursula von der Leyen...

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Klimaat1 week geleden

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig...

Haat tegen politici begint met wanhoop Haat tegen politici begint met wanhoop
Politiek1 week geleden

Haat tegen politici begint met wanhoop

De afgelopen weken publiceerde de Volkskrant meerdere artikelen over de toenemende stroom haatberichten richting Nederlandse politici op sociale media, met...

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia ‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia
Politiek1 week geleden

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia

‘De diensten’ is een verzamelnaam voor de NCTV, AIVD en MIVD. Het zijn dezelfde spelers die met behulp van geavanceerde...

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren… Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…
Wetenschap2 weken geleden

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…

Het was te verwachten… de eerste verdachte Marion Koopmans in het coronaverhoor komt meteen met het meest voor de hand...

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie
Economie2 weken geleden

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie

Om maar met de deur in huis te vallen: bijna 5 procent van alle in Nederland verbruikte stroom gaat momenteel...

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat
Politiek2 weken geleden

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat

In de Tweede Kamer vond onlangs een deerniswekkend ‘debat’ plaats over de asielwet. Alhoewel, van een werkelijk debat was geen...

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag
Economie2 weken geleden

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag

Op 20 mei 2026 bracht het CBS weer de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart in Nederland uit. De conclusies uit dat...

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Column2 weken geleden

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis. Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek3 weken geleden

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve

Op 3 juni aanstaande zit Rob Jetten 100 dagen op zijn positie als eindverantwoordelijke voor wat er in ons land...

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Klimaat3 weken geleden

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou...

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’ Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Column3 weken geleden

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij...

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden? Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Column3 weken geleden

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand...

Waardevolle tips tegen het hantavirus Waardevolle tips tegen het hantavirus
Column4 weken geleden

Waardevolle tips tegen het hantavirus

Enkele wijze lessen om u te wapenen tegen het hantavirus: Toiletpapier helpt niet, ga dus ook geen toiletpapier hamsteren. Stop...

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran
Economie4 weken geleden

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran

Het is inmiddels mei en de oorlog in Iran woedt dagelijks verder, ondanks de zogenaamde wapenstilstand. Hoe ziet de Nederlandse...

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden
Column4 weken geleden

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden

De beelden liegen er niet om, de knokploegen van de overheid, Romeo’s genaamd, houden stevig huis in Loosdrecht. Deze knokploegen...

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst
Politiek4 weken geleden

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst

De wereldorde is in beweging. Waar de Koude Oorlog ooit draaide om kapitalisme versus communisme, zien we in de 21e...

Hi ha hantavirus! Hi ha hantavirus!
Gezondheid1 maand geleden

Hi ha hantavirus!

Ik leerde 11 jaar geleden wat het hantavirus is, waar het vandaan komt en hoe het zich verspreidt. De vorige...

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting
Column1 maand geleden

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting

De kerntaken van de overheid richten zich op het waarborgen van veiligheid, rechtsorde, en het bevorderen van de volksgezondheid en...

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse
Column1 maand geleden

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse

Het heersende narratief dat de wereldeconomie na de crisis van 2008 is hersteld, is een vorm van gecoördineerde misleiding door...

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen Den Haag ziet honderden miljarden aankomen
Column1 maand geleden

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen

Er is een gezegde dat boekdelen spreekt: het is gemakkelijker je hond langs de plaatselijke slager te krijgen dan een...

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen
Gezondheid1 maand geleden

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen

Enkele maanden nadat de vaccinaties tegen het coronavirus waren begonnen, ontdekte de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) dat de...

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven
Politiek1 maand geleden

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven

De Europese Unie presenteert zichzelf als een bolwerk van democratie, rechtsstaat en gelijkheid. Het is een prachtig verhaal. Maar achter...

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast! Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!
Column1 maand geleden

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!

De wetenschap over de ‘wetenschap’ is dat er geen consensus bestaat binnen de wetenschap. Toch wordt ‘de wetenschap’ misbruikt om...

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt
Klimaat1 maand geleden

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt

Eindelijk gaat het doemscenario van het IPCC de prullenbak in. De Volkskrant vond het nieuws belangrijk genoeg voor de voorpagina....

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn
Column1 maand geleden

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn

Wie droomt van een rechtse regering zou daar nog eens goed over moeten nadenken, aangezien er een aantal zaken structureel...

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing
Politiek1 maand geleden

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing

  Rondetafelgesprek over verkiezingen en de Digital Services Act Zes weken voor de verkiezingsdag in 2025 organiseerde de Autoriteit Consumenten...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek1 maand geleden

Ambtenarenlogica: onverwachte extra opbrengst te duur om terug te geven

Ik probeer me oprecht te verplaatsen in Rob Jetten om zijn gedachtegang te volgen. Je hebt als idealist de ‘missie’...

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren
Column2 maanden geleden

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren

In een lijvig rapport heeft de AIVD verslag gedaan over de situatie in Nederland. Onze aandacht gaat uit naar wat...

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken
Economie2 maanden geleden

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken

De tijd is er rijp voor: een artikel over hoe de elites in het Westen vanaf circa het jaar 2000...

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is? Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?
Column2 maanden geleden

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?

Nu de Tweede Kamer een heel nieuwe betekenis heeft gegeven aan het woord ‘illegaliteit’ biedt dit kansen voor de vele...

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos
Economie2 maanden geleden

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos

Een van de grotere blunders van het nieuwe kabinet tot op heden is het ‘steunpakket’ voor burgers en bedrijfsleven ter...

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde
Column2 maanden geleden

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde

Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat Nederland afhankelijker is van ‘fossiel’...

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran
Economie2 maanden geleden

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran

De oorlog in Iran is geen ver-van-ons-bed-show. Integendeel: Nederlandse huishoudens betalen nu al de rekening en die zal de komende...

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing Duurzaam is het probleem, niet de oplossing
Klimaat2 maanden geleden

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing

Als we nog meer hadden ingezet op duurzame energiebronnen, dan hadden we nu niet zo in de problemen gezeten door...

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait? Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?
Column2 maanden geleden

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?

We gooien miljarden euro’s gemeenschapsgeld in een megalomaan project: een kerncentrale die alleen mag draaien als het niet waait. Prachtig...

Trending

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

© Stiching Indepen - alle rechten voorbehouden. - indepen.eu | KVK: 88160408 | Algemene voorwaarden

Colofon FAQ Contact

Volg ons via