Column

Klimaatactivisten verdienen geen ruimte meer

Avatar foto

op

Woon-Titanic al gezonken, maar het overheidsorkest speelt vrolijk door
Deel dit nieuws

Nederland wordt gegijzeld door een groepje klimaatactivisten dat denkt dat de democratie niet snel genoeg werkt. Ze noemen zich Extinction Rebellion, een irritant gezelschap werkloze klimaatcommunisten, dat blijkbaar genoeg steun en toelagen ontvangt om zich, terwijl normale mensen moeten werken voor hun geld, regelmatig aan de A10 of de A12 vast te plakken. Maar laten we eerlijk zijn: deze radicale club is intrinsiek antidemocratisch, draagt niets bij aan eventuele oplossingen en brengt grote schade toe aan de samenleving. Net als andere ongure organisaties zoals Antifa, Just Stop Oil en KOZP maken ze misbruik van het demonstratierecht, door middel van illegale wegblokkades, het stilleggen van steden en het treiteren van hardwerkende Nederlanders. Vaak geholpen door burgemeesters die het belang van hun stad lang geleden uit het oog zijn verloren.

Iedereen heeft het recht om te demonstreren. Ik heb dat zelf tijdens de misdaad tegen de menselijkheid, in casu het coronaschandaal, vaak genoeg gedaan. Door op het Museumplein of het Malieveld te gaan staan met een bord, leuzen te roepen en vanaf een podium de passie te preken. Maar dat is niet genoeg voor de elitaire leden van Extinction Rebellion. Zij vinden dat ze zo’n verheven doel nastreven dat ze de wet mogen overtreden. En wie betaalt de rekening? De gewone Nederlander. De hardwerkende man of vrouw die ’s ochtends in de file staat omdat een stel klimaatnitwits zichzelf aan het asfalt heeft gelijmd. Mensen komen niet op hun werk, producten worden niet afgeleverd, ondernemers verliezen omzet. Maar de schade is niet alleen financieel. Hulpdiensten komen vast te staan, de brandweer komt pas bij de brand als het vuur al is gedoofd en ambulances komen te laat om patiënten te redden, enkel en alleen omdat een groepje moralistische wereldverbeteraars op de grond ligt te huilen over de opwarming van de aarde.

De economische schade die deze waanzin aanricht is enorm. De politie moet massaal uitrukken, er worden arrestaties verricht en het juridische apparaat raakt overbelast met rechtszaken tegen deze klimaathooligans. In Telegram-groepen delen ze triomfantelijk foto’s van hun arrestaties, alsof ze verzetshelden zijn in plaats van egoïstische onruststokers. Queers for Palestine kan er nog een puntje aan zuigen!

Radicale eisen zonder realiteitszin

Maar wat wil Extinction Rebellion nou eigenlijk? Volgens hun website moeten we per direct stoppen met ‘fossiele’ brandstoffen en moeten we in 2025 volledig klimaatneutraal zijn. Binnen een jaar moet Nederland totaal CO2-vrij zijn. Terug naar de middeleeuwen. Met paard en wagen naar het werk en een kaars van bijenwas aansteken als het donker wordt. Oh nee, dat mag ook niet, want een brandende kaars produceert ook CO2. Met 30.000 windmolens in de Noordzee, zonneakkers en vervuilende Tesla’s gaan we in elk geval geen duurzame toekomst tegemoet.

Daarnaast eist Extinction Rebellion dat er een burgerberaad wordt opgericht, een soort parallelle regering van ‘gewone mensen’ die het klimaatbeleid bepaalt. Een bekende truc van falende linkse politici. Ze krijgen niet hun zin, dús heeft de democratie gefaald en daarom gaan ze met een groepje ongekozen gelijkgestemden alsnog bepalen hoe de wereld eruit moet zien. Een verzameling zelfbenoemde wereldredders wil dat een niet-gekozen clubje de macht krijgt om het klimaatbeleid van Nederland te dicteren. Dat is niet alleen waanzinnig, dat is regelrecht antidemocratisch.

Klimaatangst als wapen

Een aantal jaren geleden realiseerde de Communistische Partij Nederland (CPN) zich dat het communisme geen leuke marketing gimmick meer was. Nederlanders hadden genoeg socialisme gezien om zich te realiseren dat de Staat over het algemeen niet te vertrouwen is, vooral andermans geld uitgeeft en dat het volk uiteindelijk veel slechter af is dan in een vrije kapitalistische samenleving. De CPN heeft een heidag georganiseerd met tofu, insectensoep en kikkererwten en het eurekamoment was daar. De nieuwe God, de klimaatgod, waarmee het volk kon worden gemanipuleerd, manifesteerde zich zonder veel problemen. Het klimaatcommunisme en daarmee GroenLinks was geboren. Diversiteit, door de staat opgelegde gelijkheid en inclusiviteit zijn de nieuwe tien geboden. Als je deugt ben je tegen klimaatverandering en voor alle nivellerende maatregelen. Als je ‘radicaalrechts’ bent dan ben je asociaal, denk je alleen aan jezelf en moet je bestreden worden. Een briljante strategie die haar vruchten afwerpt, zeker nu er zich militante organisaties als Extinction Rebellion aansluiten. Elke succesvolle politieke partij heeft tenslotte een militante afdeling nodig.

Wat Extinction Rebellion slim doet, is angst zaaien. Jongeren worden wijsgemaakt dat ze geen toekomst meer hebben. Dat de aarde over een paar jaar onbewoonbaar is, dat ze moeten stoppen met autorijden, vliegen en kinderen krijgen. Dat we allemaal zullen sterven als we niet direct stoppen met fossiele brandstoffen. Dit is geen activisme meer, dit is pure manipulatie. Kinderen en jongeren worden gehersenspoeld met doemscenario’s en gaan in paniek de straat op, zonder enige kennis van hoe de economie en de energievoorziening werkelijk werken.

Intussen blijven grootmachten zoals de Verenigde Staten, China en India gewoon doorgaan met het uitstoten van CO2, terwijl Nederland zich kapot reguleert met krankzinnige klimaatwetten. Maar de dames en heren van Extinction Rebellion willen nog verder gaan. Ze willen dat de economie kapot wordt gemaakt, dat bedrijven worden gedwongen te sluiten en dat we allemaal boete gaan doen voor onze ‘klimaatzonden’. En een aflaat betalen is niet meer mogelijk in deze nieuwe godsdienst van de CPN. Het is een ideologie van zelfkastijding, gebaseerd op schuldgevoel en paniekzaaierij. En het meest vreemde is dat ook andere partijen zoals de VVD en de BBB meegaan in deze Orwelliaanse toestanden en vol inzetten op het terugdringen van fossiele brandstoffen, CO2 en stikstof. Om de wereld te redden, terwijl het volk crepeert.

Trumpiaans het mes erin!

Het is hoog tijd dat wij, het volk, en de door ons gekozen overheid deze flauwekul niet langer tolereren. Demonstratierecht is prima, maar illegale blokkades en economische sabotage moeten keihard worden aangepakt. Wie zich aan de weg vastlijmt? Meteen loswrikken en een fikse boete. Wie infrastructuur blokkeert? Harde straffen. Na een minimumstraf van bijvoorbeeld een jaar in de gevangenis voor het toebrengen van schade aan anderen wordt het deze werkschuwe querulanten misschien duidelijk dat er ook andere mensen op de planeet aanwezig zijn. Gewone mensen die naar hun werk moeten over de A10 of de A12, om geld te verdienen om hun gezin te kunnen voeden. Het wordt tijd dat we de stem van de redelijkheid laten horen. Nederland heeft realistisch energiebeleid nodig, geen hysterie en paniekzaaierij. Willen we het milieu schoner maken? Mooi, laten we dat doen op een verstandige manier, geleid door kundige ingenieurs, zonder de economie te ruïneren en zonder het dagelijks leven van gewone burgers te ontwrichten.

Extinction Rebellion moet een duidelijk signaal krijgen: Nederland is een democratische rechtsstaat, geen speelveld voor klimaatcommunisten die coute que coute hun zin willen doordrukken met chaos en ontwrichting, ongeacht de schade aan de samenleving. Het is tijd om paal en perk te stellen aan deze waanzin. Genoeg is genoeg. Vorige week zaterdag liep het opnieuw uit de hand. Extinction Rebellion bezette opnieuw de A10 in Amsterdam om ING te dwingen alle financiering van fossiele energie stop te zetten. Zelfs GroenLinks-burgemeesteres Femke Halsema verbood deze militante bezetting. Niet vanwege de schade of het misbruik van het demonstratierecht, maar vanwege de ‘zeer grote veiligheidsrisico’s’. De politie heeft 190 klimaatraddraaiers aangehouden. Laten we deze hooligans nu eens als proef een jaar vastzetten. Ik voorspel dat ze het nooit meer zullen doen.

 

INDEPEN staat voor een onafhankelijk en pluriform medialandschap met ruimte voor kritische en diepgaande journalistiek. Steun onafhankelijk nieuws voor slechts €2 per maand.

JA, ik help jullie!
Personen in artikel: Donald Trump, Femke Halsema

1 Reactie

  1. Hani

    7 februari 2025 in 11:48

    Helemaal mee eens!! Het wordt hoog tijd om in te grijpen zoals het hoort als de wet overtreden wordt. Demonstratierecht zeker maar niet op deze manier bij herhaalde wetsovertredingen, wegen blokkeren. Het meten met 2 maten moet zeker ook afgelopen zijn. Zie hoe er ingegrepen werd tijdens de demonstraties tegen de coronamaatregelen.

    • Diana

      8 februari 2025 in 01:32

      Hier ben ik het helemaal mee eens,het word zeker tijd dat er ingegrepen word,al die agenten die ze van het wegdek afbikken hadden ingezet kunnen worden in ernstige zaken zoals steekpartijen e.d en wat kost het allemaal niet dat afbikken en al die agenten die ze op een karretje naar de bus moeten rijden.
      Idd,tijdens de corona is er veel te hard ingegrepen en deze worden met fluwelen handschoenen aangepakt
      Last ze gaan werken voor hun geld.
      Weh met dat ER.

  2. Annemarie M Schaacke

    7 februari 2025 in 12:02

    Steek uw hand eerst in eigen boezem, want de klimaatverandering is hevig waarneembaar waarvoor deze gewone mensen de straat opgaan en doorstaan, om u te bewegen de juiste besluiten te nemen, evenals de fossiele sector en de Ing bank, fout financierders.
    Hufterig gedrag is het deze mensen te willen straffen, straf uzelf af!

    • Elisa

      9 februari 2025 in 01:32

      Haha. Begin eens met nadenken. Die hele stikstoffuik is gebaseerd op een fake-model (Aerius). Wat je erin stopt, komt eruit, hè.
      De ja-knikkers in het parlement zijn te dom om zich daadwerklijk te verdiepen in deze hele poppenkast. Het is een bizar verdienmodel, waar miljoenen mensen het slachtoffer van zijn.
      Buiten het feit, dat het stroomnet overbelast raakt, worden onze groene gebieden geruïneerd door honderdduizenden bomen te kappen. Daar krijgen we dan windturbines en zonnepaneelvelden voor terug, beide zeer schadelijk voor mens, flora en fauna.

      Zoek en kijk eens op omroep Gelderland Berg en Dal windturbines.
      Totale waanzin!!

      En Chemours/Dupont, de haven van Rotterdam (chemische stookolie), Tata Steel, Big Food, Big Tech en Big Pharma e.a. maar lachen…

    • Erik

      16 februari 2025 in 11:42

      Lijm je maar vast op het asfalt Annemarie, en blijf daar!

      • Wolverine

        17 februari 2025 in 10:33

        gelukkig ‘nemen’ die mensen geen kinderen meer….

  3. Jack van Soest

    7 februari 2025 in 12:32

    Het probleem is dat velen ‘het weer’ zien als ‘het klimaat’. Rampen zijn van alle tijden. Het aantal doden door klimaat gerelateerde sterfgevallen is sinds 1920 met meer dan 95% gedaald. In de middeleeuwen was het warmer dan nu. In geschriften lees ik niet dat men daar over klaagde. Ook in de Romeinse tijd was het warmer dan nu.
    Weg met die klimaathysterie!

  4. Gerard Snijders

    7 februari 2025 in 14:51

    In De Telegraaf van 5 februari stond een opmerkelijk bericht. De hoofdofficier van justitie in Amsterdam vindt het te billijken dat klimaatactivisten niet beboet worden na een snelwegblokkade. Want ‘de strafbare gedraging is dan al beëindigd’, aldus de man, die verder zei: ‘Boetes houden doorgaans ook geen stand voor de rechter.’

  5. Bernardo A.

    7 februari 2025 in 17:38

    Beste mijnheer Van Haga.
    Wat u roept en stelt…., het is mij letterlijk uit het hart gegrepen. Zo zijn er meer partijen op rechts. Het is dat we maar 150 zetels hebben in de 2e kamer, anders hadden we alleen al 150 eenmansfracties op rechts gehad. Stuk voor stuk prima partijtjes.

    Probleem is dat… enkel eendracht maakt macht. Zolang “rechts” een versplinterd geheel blijft, komt rechts niet verder dan roepen langs de zijlijn. Bundel met andere rechts partijen uw krachten. Niet voor u, maar voor ons, als Nederlandse burgers, die met lede ogen toezien hoe ons land steeds verder in een links moeras zinkt.

    • Caroline Vroegop

      8 februari 2025 in 00:37

      Ja dat zou fantastisch zijn, maar behalve bvnl en soms FvD heeft de rechterkant van de TK geen idee wat er in de wereld gebeurt. Dus dan zit je weer met een soort van VVD aan het stuur. Hopelijk waait er een frisse libertaire wind uit het westen vanuit Amerika en Argentinië, waar ze het wel hebben begrepen.

    • Arnold

      13 februari 2025 in 06:43

      Rechts moet zich verenigen om een stevige vuist te maken

  6. Marc

    7 februari 2025 in 18:31

    Dat er in NL met twee maten gemeten wordt is duidelijk; ethisch verwerpelijk en hoogst ongewenst.
    Maar ik vind dat modder gooien naar links (en links naar rechts) extreem kinderachtig. Vast wel eens van verdeel en heers gehoord toch? We hebben dialoog nodig geen scheldpartijen. En dat je nu ook nog de strafmaat wil gaan bepalen voor in jou ogen overtreders van de wet gaat me echt te ver. Of er een wet is overtreden ennof dat gesactioneerd moet worden is aan de rechter. En dan is de cirkel weer rond: er wordt met twee maten gemeten in NL: Dáár moet wat aan gebeuren.

  7. Cees Freeke

    14 februari 2025 in 17:07

    Het volk wordt bang gemaakt met het klimaat. Maar dat blijkt niet genoeg. Volgens de minister van Defensie ‘is de kans dat Poetin ons aanvalt groter geworden’. Tot nu toe hebben bangmakerijen alleen tot hogere belastingheffingen geleid.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Column

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Foto: ANP

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis.

Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:

  • Iedereen moet zich gehoord voelen
  • Er zijn emoties aan beide kanten en daar moeten we oog voor hebben
  • We staan voor een ingewikkelde opgave waarvoor geen eenvoudige oplossingen bestaan
  • De gebeurtenissen van vanavond laten zien hoezeer dit onderwerp mensen raakt
  • Wij blijven inzetten op verbinding
  • Van de brandweer blijf je af
  • Het is vooral belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven
  • Dit gedrag is onacceptabel, dat doe je niet
  • We begrijpen de zorgen die momenteel leven in de samenleving en we nemen die uiterst serieus
  • Ik roep iedereen op de rust te bewaren en respect te hebben voor elkaar
  • De gemeente blijft in nauw overleg met alle betrokken partijen
  • Dit vereist een zorgvuldige aanpak
  • We nemen de signalen uit de wijk mee in het verdere proces
  • Niemand is gebaat bij verdere polarisatie
  • We willen dat het debat op een respectvolle manier gevoerd wordt
  • Er zijn geen makkelijke antwoorden, maar wegkijken is geen optie

Er is maar één antwoord dat u vooral niet hoort:

We gaan de instroom beperken, want dat was de voorwaarde voor de spreidingswet en is afgesproken in het regeerakkoord.

Ondertussen komen er iedere week 900 tot 1.000 nieuwe asielzoekers bij… dag in, dag uit, week in, week uit, maand in, maand uit, jaar in, jaar uit.

‘Ja’ zeggen en ‘nee’ doen, dat is de huidige politiek in een wereld vol metaforen.

U leest het al, de politiek gaat de asielcrisis in ieder geval niet oplossen!

Verder Lezen

Column

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Videostill Haagse Schilderswijk

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij als enigen associaties leggen die anderen niet zien, maar waarbij ze wel alle middelen inzetten om anderen te dwingen bepaalde woorden niet langer te gebruiken. Prachtig voorbeeld uit het verleden is het woord ‘gastarbeider’ dat plaats moest maken voor ‘allochtoon’. Gek genoeg is het woord ‘allochtoon’ inmiddels ook beladen.

Een ander voorbeeld is een ‘illegaal’ die onder druk van bepaalde groeperingen nu een ‘documentloze’ wordt genoemd. Dat is exact hetzelfde en even illegaal, maar het klinkt nu alsof de persoon in kwestie zijn papieren gewoon verloren is. Ook het woord ‘blank’ wordt door dezelfde groep vervangen door het woord ‘wit’, van RAL 9010 naar RAL 9016 zeg maar. Nét niet hetzelfde, maar het klinkt vele malen beter.

Inmiddels leidt het woord ‘omvolking’ tot een soort van uitslag bij wederom dezelfde groeperingen, terwijl het woord gewoon in ‘de Dikke’ staat.

Volgens de Dikke van Dale betekent ‘omvolking’ het volgende:

omvolking (v; meervoud: omvolkingen)

  1. (historisch; ongunstig; in verband met het nazisme) vervanging van de oorspronkelijke bevolking van een land of gebied, m.n. door etnische zuivering.
  2. (voornamelijk ongunstig; m.n. bij tegenstanders van het multiculturalisme) verandering van de samenstelling van de bevolking van een land of gebied, m.n. planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners, b.v. door stimulering van volksverhuizing of massa-immigratie.

Geen van beide betekenissen is volgens ‘de Dikke’ gunstig. Van de eerste betekenis is in Nederland geen enkele sprake, etnische zuiveringen kennen we recent van Azerbeidzjan, Birma, of Sudan waarbij sprake is van massale gedwongen verdrijving, met beschuldigingen van intimidatie, culturele uitwissing en schendingen van internationaal recht.

In de tweede betekenis is sprake van een planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners.

Kijken we naar de realiteit volgens het CBS in 2025 dan is in de grote steden sprake van een bevolkingssamenstelling met als percentage migratieachtergrond:

  • Amsterdam:  59,6 procent
  • Den Haag:      59,9 procent
  • Rotterdam:    56,5 procent
  • Utrecht:          40,3 procent
  • Eindhoven:    44-46 procent
  • Almere:           49,3 procent

Kijken we naar het jaar 2000 en stellen we CBS dezelfde vraag dan is het antwoord op niet-westerse bevolking:

  • Amsterdam:  30-33 procent
  • Rotterdam:    28-32 procent
  • Den Haag:      26-30 procent
  • Utrecht:          20 procent of lager

In 25 jaar tijd is dus sprake van vrijwel een verdubbeling van het aantal inwoners met migratieachtergrond in de grote steden. Van een vervanging van de bevolking wordt ontkennen wel wat lastig met deze harde cijfers, maar is dat dan planmatig? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als er al jarenlang wekelijks tussen de 500 en 1.000 mensen het land binnenkomen, en iedere keer weer uit andere landen maar wel iedere keer tussen de 500 en 1.000 wekelijks dan zal iedere statisticus een verband zien. De volgens de Dikke ‘verandering van de samenstelling van de bevolking’ valt ook niet te ontkennen met deze cijfers.

Kortom, de term ‘omvolking’ lijkt feitelijk te kloppen, net zoals iemand die blank is door een gekleurde bril ook wel ‘wit’ genoemd kan worden.

Om te voorkomen dat bepaalde groepen altijd de Godwin-kaart trekken zodra iemand het woord ‘omvolking’ in zijn of haar mond neemt hebben we gezocht naar een minder beladen woord dat exact dezelfde betekenis heeft en toch anders klinkt:

  • bevolkingsvervanging (meest neutrale en gangbare term),
  • demografische vervanging,
  • volkerenvervanging,
  • bevolkingssubstitutie.

Vanaf nu zou dus gesproken kunnen worden over bijvoorbeeld ‘demografische vervanging’, dat is inhoudelijk en feitelijk correct (met goedkeuring van het CBS en misschien straks wel van de NOS) en dekt de lading volledig. Er is dan voorlopig ook geen sprake meer van een ‘hondenfluitje’ bij het woord ‘omvolking’ zoals Jan Paternotte van D66 op de nationale zender zo stellig beweert. Er is gewoon sprake van newspeak, zoals George Orwell dat zo prachtig verwoordt. Die kan dan mooi in het rijtje wit, allochtoon en documentloos.

‘Demografische vervanging’, goed onthouden!

Verder Lezen

Column

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Foto: ANP

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand verkeert en er opnieuw maatregelen kunnen worden doorgedrukt. Dit document is speciaal voor bèta-onderlegden, aan mensen die aan dyscalculie lijden is het verspilde moeite om uit te leggen dat de samenleving voor de gek wordt gehouden.

Oorzaak van het ‘energietekort’ zou de afsluiting van de Straat van Hormuz zijn. Door deze vaargeul varen de olieboten die dat vervolgens over de wereld verspreiden. Van de wereldwijde olie komt 20 procent (17-20 miljoen vaten olie per dag) via de Straat van Hormuz. De olie die via de Straat van Hormuz wordt getransporteerd komt vooral uit landen rond de Perzische Golf (zoals Saoedi-Arabië, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten en Koeweit) en gaat hoofdzakelijk naar Azië (China, India, Japan), níét naar Europa.

Slechts 2 tot 4 procent van die wereldwijde 20 procent (en nu wordt het ingewikkeld voor de dyscalculie’ers) gaat naar de Europese markt. Europa importeert circa 90 procent van zijn oliebehoefte. De meeste olie komt uit Noorwegen, de Verenigde Staten, West-Afrika en Kazachstan (via pijpleidingen). Azië is voor 60 tot 80 procent afhankelijk van olie die door de Straat van Hormuz komt en is daardoor veel kwetsbaarder.

De Europese markt is voor 10 tot 20 procent afhankelijk van olie die door de Straat van Hormuz wordt getransporteerd. Per Europees land zijn de verschillen vrij groot: Duitsland is voor 5-15 procent afhankelijk, Italië voor 20-35 procent, Frankrijk voor 10-20 procent, Griekenland voor 30-40 procent en Nederland voor 15-25 procent. Echter, Nederland is één van de grootste olie- en raffinageknooppunten ter wereld, een groot deel van alle olie die in Nederland binnenkomt (70-80 procent) wordt weer geëxporteerd als benzine, diesel of kerosine en daarmee speelt Nederland een grote rol in de Europese distributie. Nederland is veel meer een doorvoer- en verwerkingsland dan een eindverbruiker.

Samengevat is Noord-Europa redelijk gediversifieerd en is Zuid-Europa duidelijk afhankelijker. Europa is in zijn geheel voor 10-20 procent getroffen door een blokkade van de Straat van Hormuz. Dat heeft economische gevolgen (hogere prijzen) maar Nederland hangt echt aan de allerlaatste boom.

Spreken over energietekorten in Nederland is dus een politiek statement dat helemaal nergens op gebaseerd is, niet door de oorlog in Iran, niet door mogelijke fysieke tekorten in de havens van Rotterdam. In Nederland langzamer rijden, een thuiswerkdag of andere ‘maatregelen’ zijn dus politieke besluiten die werkelijk helemaal niets te maken hebben met (dreigende) tekorten, simpelweg omdat die er niet zijn. Eventuele maatregelen zijn koren op de molen van klimaatfetisjisten, en die zijn er voldoende in Nederland om het land wederom in een wurggreep te krijgen van onzinnige maatregelen. Voorlopig cashen ze vooral in Nederland en met name in Den Haag, want al die export van olie-producten gaat minimaal langs de btw-kassa.

 

±25% blijft in Nederland (brandstoffen, industrie)

±50% wordt geraffineerd en daarna geëxporteerd

±25% wordt vrijwel direct doorgevoerd zonder raffinage

 

 

 

 

Verder Lezen

Recent

Er is een stroomoverschot, geen tekort Er is een stroomoverschot, geen tekort
Klimaat3 dagen geleden

Er is een stroomoverschot, geen tekort

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Politiek4 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

De Groningse gasbevingen-lotto De Groningse gasbevingen-lotto
Politiek5 dagen geleden

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Politiek6 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3? EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?
Politiek7 dagen geleden

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?

Op zoek naar steeds meer geld om de groeiende ambities van de EU te dekken, gaf Ursula von der Leyen...

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Klimaat1 week geleden

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig...

Haat tegen politici begint met wanhoop Haat tegen politici begint met wanhoop
Politiek2 weken geleden

Haat tegen politici begint met wanhoop

De afgelopen weken publiceerde de Volkskrant meerdere artikelen over de toenemende stroom haatberichten richting Nederlandse politici op sociale media, met...

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia ‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia
Politiek2 weken geleden

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia

‘De diensten’ is een verzamelnaam voor de NCTV, AIVD en MIVD. Het zijn dezelfde spelers die met behulp van geavanceerde...

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren… Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…
Wetenschap2 weken geleden

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…

Het was te verwachten… de eerste verdachte Marion Koopmans in het coronaverhoor komt meteen met het meest voor de hand...

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie
Economie2 weken geleden

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie

Om maar met de deur in huis te vallen: bijna 5 procent van alle in Nederland verbruikte stroom gaat momenteel...

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat
Politiek2 weken geleden

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat

In de Tweede Kamer vond onlangs een deerniswekkend ‘debat’ plaats over de asielwet. Alhoewel, van een werkelijk debat was geen...

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag
Economie3 weken geleden

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag

Op 20 mei 2026 bracht het CBS weer de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart in Nederland uit. De conclusies uit dat...

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Column3 weken geleden

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis. Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek3 weken geleden

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve

Op 3 juni aanstaande zit Rob Jetten 100 dagen op zijn positie als eindverantwoordelijke voor wat er in ons land...

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Klimaat3 weken geleden

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou...

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’ Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Column4 weken geleden

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij...

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden? Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Column4 weken geleden

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand...

Waardevolle tips tegen het hantavirus Waardevolle tips tegen het hantavirus
Column4 weken geleden

Waardevolle tips tegen het hantavirus

Enkele wijze lessen om u te wapenen tegen het hantavirus: Toiletpapier helpt niet, ga dus ook geen toiletpapier hamsteren. Stop...

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran
Economie4 weken geleden

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran

Het is inmiddels mei en de oorlog in Iran woedt dagelijks verder, ondanks de zogenaamde wapenstilstand. Hoe ziet de Nederlandse...

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden
Column4 weken geleden

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden

De beelden liegen er niet om, de knokploegen van de overheid, Romeo’s genaamd, houden stevig huis in Loosdrecht. Deze knokploegen...

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst
Politiek1 maand geleden

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst

De wereldorde is in beweging. Waar de Koude Oorlog ooit draaide om kapitalisme versus communisme, zien we in de 21e...

Hi ha hantavirus! Hi ha hantavirus!
Gezondheid1 maand geleden

Hi ha hantavirus!

Ik leerde 11 jaar geleden wat het hantavirus is, waar het vandaan komt en hoe het zich verspreidt. De vorige...

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting
Column1 maand geleden

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting

De kerntaken van de overheid richten zich op het waarborgen van veiligheid, rechtsorde, en het bevorderen van de volksgezondheid en...

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse
Column1 maand geleden

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse

Het heersende narratief dat de wereldeconomie na de crisis van 2008 is hersteld, is een vorm van gecoördineerde misleiding door...

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen Den Haag ziet honderden miljarden aankomen
Column1 maand geleden

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen

Er is een gezegde dat boekdelen spreekt: het is gemakkelijker je hond langs de plaatselijke slager te krijgen dan een...

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen
Gezondheid1 maand geleden

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen

Enkele maanden nadat de vaccinaties tegen het coronavirus waren begonnen, ontdekte de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) dat de...

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven
Politiek1 maand geleden

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven

De Europese Unie presenteert zichzelf als een bolwerk van democratie, rechtsstaat en gelijkheid. Het is een prachtig verhaal. Maar achter...

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast! Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!
Column1 maand geleden

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!

De wetenschap over de ‘wetenschap’ is dat er geen consensus bestaat binnen de wetenschap. Toch wordt ‘de wetenschap’ misbruikt om...

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt
Klimaat1 maand geleden

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt

Eindelijk gaat het doemscenario van het IPCC de prullenbak in. De Volkskrant vond het nieuws belangrijk genoeg voor de voorpagina....

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn
Column1 maand geleden

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn

Wie droomt van een rechtse regering zou daar nog eens goed over moeten nadenken, aangezien er een aantal zaken structureel...

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing
Politiek1 maand geleden

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing

  Rondetafelgesprek over verkiezingen en de Digital Services Act Zes weken voor de verkiezingsdag in 2025 organiseerde de Autoriteit Consumenten...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek2 maanden geleden

Ambtenarenlogica: onverwachte extra opbrengst te duur om terug te geven

Ik probeer me oprecht te verplaatsen in Rob Jetten om zijn gedachtegang te volgen. Je hebt als idealist de ‘missie’...

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren
Column2 maanden geleden

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren

In een lijvig rapport heeft de AIVD verslag gedaan over de situatie in Nederland. Onze aandacht gaat uit naar wat...

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken
Economie2 maanden geleden

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken

De tijd is er rijp voor: een artikel over hoe de elites in het Westen vanaf circa het jaar 2000...

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is? Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?
Column2 maanden geleden

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?

Nu de Tweede Kamer een heel nieuwe betekenis heeft gegeven aan het woord ‘illegaliteit’ biedt dit kansen voor de vele...

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos
Economie2 maanden geleden

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos

Een van de grotere blunders van het nieuwe kabinet tot op heden is het ‘steunpakket’ voor burgers en bedrijfsleven ter...

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde
Column2 maanden geleden

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde

Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat Nederland afhankelijker is van ‘fossiel’...

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran
Economie2 maanden geleden

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran

De oorlog in Iran is geen ver-van-ons-bed-show. Integendeel: Nederlandse huishoudens betalen nu al de rekening en die zal de komende...

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing Duurzaam is het probleem, niet de oplossing
Klimaat2 maanden geleden

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing

Als we nog meer hadden ingezet op duurzame energiebronnen, dan hadden we nu niet zo in de problemen gezeten door...

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait? Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?
Column2 maanden geleden

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?

We gooien miljarden euro’s gemeenschapsgeld in een megalomaan project: een kerncentrale die alleen mag draaien als het niet waait. Prachtig...

Trending

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

© Stiching Indepen - alle rechten voorbehouden. - indepen.eu | KVK: 88160408 | Algemene voorwaarden

Colofon FAQ Contact

Volg ons via