Column

Op weg naar gerechtigheid en vrede (1)

Avatar foto

op

Op weg naar vrede en gerechtigheid (2)
Deel dit nieuws
Foto credit: Esther Meijer

Twee maanden writer’s block. Het zal je overkomen. Ik schrok van mijn zelfdiagnose na een BBB-avond over de wolf. Ik lijd aan zelfcensuur! We leven in een te duistere tijd vol angst. Waarheid wordt doodleuk geframed als desinformatie en grote leugens worden als de waarheid verkocht. Feiten doen er niet meer toe. Alles is ‘narratief.’ Deal daar maar eens mee als klassiek schrijver-onderzoeksjournalist met een oud-linkse inborst in (te) rechtse tijden.

Interessant is hoe – het overigens evengoed door censuur getormenteerde – Wikipedia zelfcensuur definieert: “media, individuen of groepen leggen zichzelf beperkingen op, bijvoorbeeld om de gevoelens van hun toehoorders te ontzien, moeilijkheden met de overheid te voorkomen of om de illusie van unanimiteit in een groep in stand houden.”

Parrhesia

Nu goed, we zijn er voorbij, aan mijn lijf geen zelfcensuur meer. Ik pak mijn 2023-motto parrhesia (de gevaarlijke waarheid durven spreken) weer op en voeg daar voor 2025 twee woorden aan toe: gerechtigheid en vrede. Deze serie sluit aan op mijn eerdere Indepen-columns ‘Slaapwandelend de Derde Wereldoorlog in.’

Eerst de wolf. In 2015, toen ik voorzitter was van het door mij opgerichte Gilde van Traditionele Schaapherders, werd de eerste wolf in Nederland gespot. Vreugde alom. Maar ik worstelde met heel andere, veel donkerde gevoelens over de komst van dit wilde beest vanwege de kennis die ik indertijd had van een Zweedse wolvenexpert. Een rasternet van 1,20 meter zou helpen tegen dit prooidier? Not! En de wolf zou nooit mensen aanvallen? Ook onzin.

De meute

De Zweedse kenner had mij toen al gezegd: “de wolf past niet in Nederland, hij kan over een hek van twee meter springen en jullie hebben een veel te hoge vee- en bevolkingsdichtheid met echt overal bebouwing en heel erg veel wegen.” Toch durfde ik het toen niet aan om tegen de meute in te gaan. Dat was not done. Wie is er nu ‘tegen de natuur’?

Op de avond in Maarsbergen, vlakbij de Utrechtse Heuvelrug, kwam alle leed in vol ornaat aan het licht op een door de BBB-georganiseerde avond onder leiding van Marianne Zwagerman, die ook een prima column schreef en deze recente documentaire aanprijst over de wolf. Ingrid de Groot schreef voor Indepen dit verslag over deze avond.

Bijtincident

Interessant is ook een artikel op de site van RTV-Utrecht waarin de vader van een door de wolf aangevallen meisje van vijf jaar aan het woord komt over wat zijn dochter overkwam en hoe iedereen – de media en experts voorop – die aanval bagatelliseerden. Als de begeleidster niet op hetzelfde moment van het ‘bijtincident’ naast het meisje had gestaan, dan hadden we het eerste gedode en in stukken verscheurde Nederlandse kind mogelijk al gehad. De begeleidster schreeuwde haar longen uit haar lijf; daarom ging de wolf er als een speer vandoor.

En dan is er nog die foto van die twee jonge kinderen die met een arm om elkaar geslagen kijken naar hun pony die door een wolf uiteen werd gerukt. Dat vond plaats op klaarlichte dag waarbij die wolf doodgemoedereerd kon worden gefotografeerd als een gast die zojuist een moord heeft gepleegd en in de camera kijkt met een blik van: mijn slachtpartij is toch de gewoonste zaak van de wereld? Wat het voor dat beest, een roofdier, ook is.

Wolvenroedels

Ook mijn GraanGeluk-project loopt ernstige averij op door ‘de wolf’. In Wekerom, op Landgoed Appel en de Posbank hadden wij ons Veluws kruiprogge staan die in na- en voorjaar door schaapskuddes moet worden begraasd. Deze graansoort was uitgestorven in Nederland. Vanuit een zadenbank hebben wij dit oergraan geherintroduceerd. Dit jaar lukte de begrazing ineens niet meer. Het afrasteren met een wolfwerend raster op stroom is dusdanig arbeidsintensief en duur, dat het zinloos is geworden. De Zweedse expert had gelijk, want bij Nationaal Park de Hoge Veluwe springen hele roedels het hoge hek al over.

 

Afgeslacht

De verhalen van getroffen schapenhouders, herders en de door hen opgetrommelde dierenartsen zijn gruwelijk. De aanblik van één uit elkaar gereten schaap, pony, koe of paard is al afgrijselijk, laat staan als je vele tientallen uit elkaar gerukte landbouwhuisdieren ziet, je eigen vee afgeslacht op een manier die het verbeeldingsvermogen tart. Een herder moest toezien hoe een wolf onder zijn ogen in zijn kudde een schaap doodde en meenam. Weer een andere herder trof een totaal uitgebeend schaap aan. Het arme beest was buiten het raster geraakt en compleet verslonden. 30 kilo vlees schoon aan de haak, dat kan alleen een wolvenroedel hebben gedaan die hier inderdaad rondbanjert.

Jurassic Park

Ik besef mij, dat het kind zoals ik dat toen nog kon zijn, in deze tijd niet meer bestaat. Een kind dat liefde ontwikkelde voor de Veluwe en Veluwezoom omdat ik al vanaf mijn zesde – zonder dat mijn ouders het wisten de bossen in fietste, soms tot diep de woeste Veluwe op. Planken Wambuis, de Mossel, de Ginkelse Heide. Allemaal wolventerrein nu.

Ik zou zeker zijn verslonden als in die tijd hetzelfde aantal wolven had bestaan, Ook als puber, adolescent en later als volwassene met mijn kinderen wandelde ik in deze bossen die allengs werden afgesloten van de mens. Grote delen prachtig bos werden ineens ‘streng verboden natuurreservaat.’ Mijn geliefde Veluwe is nu verworden tot een beangstigend Jurassic park waar bijna geen mens meer durft te komen behalve dan de ecoloog-boswachter met een verrekijker in zijn safari-fourwheeldrive.

Valse romantiek

De vraag die ik mij zelf op dit moment stel is een pijnlijke. Waarom zweeg ik in 2015? Het antwoord is helaas simpel. Zelfcensuur! Als voorzitter van ons schaapherdersgilde moest ik goede vrienden blijven met hun grootste opdrachtgevers zoals Natuurmankementen en Staatsboswanbeheer, zoals de herders ze noemden.

Maar hoe goed is de vrede met die wolf nu bijna tien jaar na zijn eerste her-verschijning in Nederland? Die vrede is voorbij. Ik had niet mogen zwijgen. Ik had het toen al moeten zeggen: de wolf en Nederland gaat hem niet worden. En dat is niet omdat ik iets tegen de wolf heb. Het is een prachtig beest. En natuurlijk zijn wolvenroedels fascinerend, een representatie van ‘wilde natuur’ en veel mensen in Nederland hebben een diep romantisch verlangen naar wilde natuur. Het is echter valse, en zelfs levensgevaarlijke romantiek.

Angst

Uit de actuele cijfers blijkt dat Nederland nu al elf wolvenroedels telt! In totaal zijn er 104 tot 124 wolven in ons land: 24 gevestigde wolven, 17-26 jaarlingen, 55-62 welpen en 8-12 zwervende wolven. In dit tempo wordt het maximum geachte aantal roedels (83) en wolven (500) in Nederland heel snel bereikt. En hoewel hongerige solitaire wolven vaker een aanval lijken te doen op meestal kinderen en vrouwen, als volwassen man kom ik niet graag een hongerige roedel wolven tegen tijdens mijn wandeling.

Om mij heen hoor ik dat veel bewoners nu bang zijn om het bos in te gaan. Die angst is er in grote delen van Nederland zoals de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe en Drenthe. Deze situatie doet mij denken over wat A. den Doolaard schreef over hoe hij de mate van vrijheid en democratie van een land peilde: ‘hoe meer angst, hoe minder vrijheid.’

Topspion

In de afgelopen weken schreef ik column na column die ik allemaal aan de kant schoof. Ik hoor het mij nog denken: Ik word subiet gecanceld door half Nederland. Of: als ik dit publiceer, dan beveelt topspion en nu minister-president Dick Schoof mijn arrestatie. Want alleen al schrijven over een ‘kwaadaardige elite’ – om maar een voorbeeld te noemen – wordt inmiddels door ‘onze’ AIVD-geheime dienst al beschouwd als het ondermijnen van ‘onze democratie’ dan wel wat daar dan nog voor doorgaat.

Schoof kan de borst nat maken. Thema’s genoeg om aan te tonen dat er daadwerkelijk sprake zou kunnen zijn van een kwaadaardige elite, al acht ik het waarschijnlijker dat we het over een criminogene, corrupte, falende kaste hebben bij wie de heersers- en (oorlogs-)gekte in de kop is geslagen.

Censuur

Is het bewuste incompetentie? Onbewust nihilisme? Feit is dat ik jaloers werd op de Russen toen ik een uur lang live via YouTube kon luisteren naar wat Putin antwoordde op vragen uit de hele wereld tijdens de BRICS-conferentie in Kazan. Hij is mijn vriend niet, ik acht hem mogelijk schuldig aan de dood van collega-onderzoeksjournaliste Anna Politkovskaja (2006) en het is een autocraat in plaats van democraat. Maar wat een kalmte en messcherpe, lucide antwoorden. Kom daar maar eens om bij een leider in ons ‘vrije Westen’. De Russische economie floreert, die van Europa giert in rotvaart naar de afgrond. Dat krijg je van types als Rutte en Schoof en (zelf)censuur. In Amerika won Trump met een landslide. Op naar deel twee, naar gerechtigheid en vrede.

–//–

 

PS Bij het ter perse graan van deze column hoorde ik dat de wolf in december 2024 weer op het menu van de Europese milieuministers staat, gek genoeg dus niet op die van de landbouwministers. Dat woord ‘menu’ is natuurlijk een grapje, maar wat geen grapje is: deze ministers bepalen of de wolf op de lijst van beschermde diersoorten thuishoort. Niet dus.

INDEPEN staat voor een onafhankelijk en pluriform medialandschap met ruimte voor kritische en diepgaande journalistiek. Steun onafhankelijk nieuws voor slechts €2 per maand.

JA, ik help jullie!
Personen in artikel: Donald Trump

1 Reactie

  1. AnnekeVeltman

    3 december 2024 in 16:31

    Wat een heerlijk stuk! Blij dat je je schrijversblok te boven bent. Blij ook dat je je moed terug hebt gevonden. Dit soort geluiden hebben we op het platteland hard nodig in de strijd tegen de wolven.
    Zelf heb ik een linkse en groene achtergrond maar ik heb de ‘kerk’ verlaten.
    Misschien kun je dit stuk ook plaatsen bij de stichting wij(s) met wolven. Ik weet zeker dat daar heel veel mensen geïnteresseerd zijn in jou mening. Zelf, vanuit een linkse en groene achtergrond, weet ik niet meer tot wie ik me moet wenden. Als ik van Laura Bromet na een heftige mailwisseling het antwoord krijg: ‘We zullen het niet eens worden, ik hoop dat je paarden niet door de wolven gepakt worden’ dan ben je even heel erg stil. Hoe kan ik nog stemmen op een partij die mij als hobbydierhouder, natuurbeschermer en biodiversiteitsverhoger op het platteland niet respecteert. Een partij die de belangen van wolven boven mijn belangen stelt. Ze zullen wel vertrouwen op hun stemmers in de grote steden die van de wolventerreur geen last hebben! Hoe wrang is dat?
    Misschien had je niet mogen zwijgen, maar wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, of i.i.g. je mede schaapsherders geen kwaad doen. Er waren wel mensen (bijvoorbeeld bij ‘geen woven in cultuurlandschap’ ) die waarschuwden, maar die hadden toen nog geen platform. Mij doet de opmerking ‘“natuurmankementen en Staatwanbeheer….zoals herders ze noemen” nog wel enigszins aan zelfcensuur denken. Wat zeg je zelf? Ik zeg altijd Jac. P. Thijsse zou zich in zijn graf omdraaien. Het is niet te geloven wat dit ‘bouwbedrijf’ momenteel in nederland, met overheidssubsidies en subsidies van de postcodeloterij, onder de naam natuurbescherming durft uit te voeren.
    Schrijven over een kwaadaardige elite, b.v. de. PvdD die niettegenstaande hun naam eigenlijk alle ‘gehouden’ dieren uit nederland (en de wereld) wil verwijderen of NM die alle verdienmodellen al klaar heeft liggen moet gewoon steeds vaker gebeuren. Ook als je (nog )niet geloofd in de modellen van ‘Ark rewilding’ of de Faunabescherming zijn we nu al op een punt dat aan de invasie van wolven in nederland een halt moet worden geroepen.

    • Marcel van silfhout

      25 december 2025 in 18:14

      Dank Anneke, ik zie je reactie nu pas, speeching my lines!

      Groet
      Marcel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Column

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Foto: ANP

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis.

Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:

  • Iedereen moet zich gehoord voelen
  • Er zijn emoties aan beide kanten en daar moeten we oog voor hebben
  • We staan voor een ingewikkelde opgave waarvoor geen eenvoudige oplossingen bestaan
  • De gebeurtenissen van vanavond laten zien hoezeer dit onderwerp mensen raakt
  • Wij blijven inzetten op verbinding
  • Van de brandweer blijf je af
  • Het is vooral belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven
  • Dit gedrag is onacceptabel, dat doe je niet
  • We begrijpen de zorgen die momenteel leven in de samenleving en we nemen die uiterst serieus
  • Ik roep iedereen op de rust te bewaren en respect te hebben voor elkaar
  • De gemeente blijft in nauw overleg met alle betrokken partijen
  • Dit vereist een zorgvuldige aanpak
  • We nemen de signalen uit de wijk mee in het verdere proces
  • Niemand is gebaat bij verdere polarisatie
  • We willen dat het debat op een respectvolle manier gevoerd wordt
  • Er zijn geen makkelijke antwoorden, maar wegkijken is geen optie

Er is maar één antwoord dat u vooral niet hoort:

We gaan de instroom beperken, want dat was de voorwaarde voor de spreidingswet en is afgesproken in het regeerakkoord.

Ondertussen komen er iedere week 900 tot 1.000 nieuwe asielzoekers bij… dag in, dag uit, week in, week uit, maand in, maand uit, jaar in, jaar uit.

‘Ja’ zeggen en ‘nee’ doen, dat is de huidige politiek in een wereld vol metaforen.

U leest het al, de politiek gaat de asielcrisis in ieder geval niet oplossen!

Verder Lezen

Column

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Videostill Haagse Schilderswijk

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij als enigen associaties leggen die anderen niet zien, maar waarbij ze wel alle middelen inzetten om anderen te dwingen bepaalde woorden niet langer te gebruiken. Prachtig voorbeeld uit het verleden is het woord ‘gastarbeider’ dat plaats moest maken voor ‘allochtoon’. Gek genoeg is het woord ‘allochtoon’ inmiddels ook beladen.

Een ander voorbeeld is een ‘illegaal’ die onder druk van bepaalde groeperingen nu een ‘documentloze’ wordt genoemd. Dat is exact hetzelfde en even illegaal, maar het klinkt nu alsof de persoon in kwestie zijn papieren gewoon verloren is. Ook het woord ‘blank’ wordt door dezelfde groep vervangen door het woord ‘wit’, van RAL 9010 naar RAL 9016 zeg maar. Nét niet hetzelfde, maar het klinkt vele malen beter.

Inmiddels leidt het woord ‘omvolking’ tot een soort van uitslag bij wederom dezelfde groeperingen, terwijl het woord gewoon in ‘de Dikke’ staat.

Volgens de Dikke van Dale betekent ‘omvolking’ het volgende:

omvolking (v; meervoud: omvolkingen)

  1. (historisch; ongunstig; in verband met het nazisme) vervanging van de oorspronkelijke bevolking van een land of gebied, m.n. door etnische zuivering.
  2. (voornamelijk ongunstig; m.n. bij tegenstanders van het multiculturalisme) verandering van de samenstelling van de bevolking van een land of gebied, m.n. planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners, b.v. door stimulering van volksverhuizing of massa-immigratie.

Geen van beide betekenissen is volgens ‘de Dikke’ gunstig. Van de eerste betekenis is in Nederland geen enkele sprake, etnische zuiveringen kennen we recent van Azerbeidzjan, Birma, of Sudan waarbij sprake is van massale gedwongen verdrijving, met beschuldigingen van intimidatie, culturele uitwissing en schendingen van internationaal recht.

In de tweede betekenis is sprake van een planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners.

Kijken we naar de realiteit volgens het CBS in 2025 dan is in de grote steden sprake van een bevolkingssamenstelling met als percentage migratieachtergrond:

  • Amsterdam:  59,6 procent
  • Den Haag:      59,9 procent
  • Rotterdam:    56,5 procent
  • Utrecht:          40,3 procent
  • Eindhoven:    44-46 procent
  • Almere:           49,3 procent

Kijken we naar het jaar 2000 en stellen we CBS dezelfde vraag dan is het antwoord op niet-westerse bevolking:

  • Amsterdam:  30-33 procent
  • Rotterdam:    28-32 procent
  • Den Haag:      26-30 procent
  • Utrecht:          20 procent of lager

In 25 jaar tijd is dus sprake van vrijwel een verdubbeling van het aantal inwoners met migratieachtergrond in de grote steden. Van een vervanging van de bevolking wordt ontkennen wel wat lastig met deze harde cijfers, maar is dat dan planmatig? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als er al jarenlang wekelijks tussen de 500 en 1.000 mensen het land binnenkomen, en iedere keer weer uit andere landen maar wel iedere keer tussen de 500 en 1.000 wekelijks dan zal iedere statisticus een verband zien. De volgens de Dikke ‘verandering van de samenstelling van de bevolking’ valt ook niet te ontkennen met deze cijfers.

Kortom, de term ‘omvolking’ lijkt feitelijk te kloppen, net zoals iemand die blank is door een gekleurde bril ook wel ‘wit’ genoemd kan worden.

Om te voorkomen dat bepaalde groepen altijd de Godwin-kaart trekken zodra iemand het woord ‘omvolking’ in zijn of haar mond neemt hebben we gezocht naar een minder beladen woord dat exact dezelfde betekenis heeft en toch anders klinkt:

  • bevolkingsvervanging (meest neutrale en gangbare term),
  • demografische vervanging,
  • volkerenvervanging,
  • bevolkingssubstitutie.

Vanaf nu zou dus gesproken kunnen worden over bijvoorbeeld ‘demografische vervanging’, dat is inhoudelijk en feitelijk correct (met goedkeuring van het CBS en misschien straks wel van de NOS) en dekt de lading volledig. Er is dan voorlopig ook geen sprake meer van een ‘hondenfluitje’ bij het woord ‘omvolking’ zoals Jan Paternotte van D66 op de nationale zender zo stellig beweert. Er is gewoon sprake van newspeak, zoals George Orwell dat zo prachtig verwoordt. Die kan dan mooi in het rijtje wit, allochtoon en documentloos.

‘Demografische vervanging’, goed onthouden!

Verder Lezen

Column

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Foto: ANP

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand verkeert en er opnieuw maatregelen kunnen worden doorgedrukt. Dit document is speciaal voor bèta-onderlegden, aan mensen die aan dyscalculie lijden is het verspilde moeite om uit te leggen dat de samenleving voor de gek wordt gehouden.

Oorzaak van het ‘energietekort’ zou de afsluiting van de Straat van Hormuz zijn. Door deze vaargeul varen de olieboten die dat vervolgens over de wereld verspreiden. Van de wereldwijde olie komt 20 procent (17-20 miljoen vaten olie per dag) via de Straat van Hormuz. De olie die via de Straat van Hormuz wordt getransporteerd komt vooral uit landen rond de Perzische Golf (zoals Saoedi-Arabië, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten en Koeweit) en gaat hoofdzakelijk naar Azië (China, India, Japan), níét naar Europa.

Slechts 2 tot 4 procent van die wereldwijde 20 procent (en nu wordt het ingewikkeld voor de dyscalculie’ers) gaat naar de Europese markt. Europa importeert circa 90 procent van zijn oliebehoefte. De meeste olie komt uit Noorwegen, de Verenigde Staten, West-Afrika en Kazachstan (via pijpleidingen). Azië is voor 60 tot 80 procent afhankelijk van olie die door de Straat van Hormuz komt en is daardoor veel kwetsbaarder.

De Europese markt is voor 10 tot 20 procent afhankelijk van olie die door de Straat van Hormuz wordt getransporteerd. Per Europees land zijn de verschillen vrij groot: Duitsland is voor 5-15 procent afhankelijk, Italië voor 20-35 procent, Frankrijk voor 10-20 procent, Griekenland voor 30-40 procent en Nederland voor 15-25 procent. Echter, Nederland is één van de grootste olie- en raffinageknooppunten ter wereld, een groot deel van alle olie die in Nederland binnenkomt (70-80 procent) wordt weer geëxporteerd als benzine, diesel of kerosine en daarmee speelt Nederland een grote rol in de Europese distributie. Nederland is veel meer een doorvoer- en verwerkingsland dan een eindverbruiker.

Samengevat is Noord-Europa redelijk gediversifieerd en is Zuid-Europa duidelijk afhankelijker. Europa is in zijn geheel voor 10-20 procent getroffen door een blokkade van de Straat van Hormuz. Dat heeft economische gevolgen (hogere prijzen) maar Nederland hangt echt aan de allerlaatste boom.

Spreken over energietekorten in Nederland is dus een politiek statement dat helemaal nergens op gebaseerd is, niet door de oorlog in Iran, niet door mogelijke fysieke tekorten in de havens van Rotterdam. In Nederland langzamer rijden, een thuiswerkdag of andere ‘maatregelen’ zijn dus politieke besluiten die werkelijk helemaal niets te maken hebben met (dreigende) tekorten, simpelweg omdat die er niet zijn. Eventuele maatregelen zijn koren op de molen van klimaatfetisjisten, en die zijn er voldoende in Nederland om het land wederom in een wurggreep te krijgen van onzinnige maatregelen. Voorlopig cashen ze vooral in Nederland en met name in Den Haag, want al die export van olie-producten gaat minimaal langs de btw-kassa.

 

±25% blijft in Nederland (brandstoffen, industrie)

±50% wordt geraffineerd en daarna geëxporteerd

±25% wordt vrijwel direct doorgevoerd zonder raffinage

 

 

 

 

Verder Lezen

Recent

Er is een stroomoverschot, geen tekort Er is een stroomoverschot, geen tekort
Klimaat2 dagen geleden

Er is een stroomoverschot, geen tekort

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Politiek3 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

De Groningse gasbevingen-lotto De Groningse gasbevingen-lotto
Politiek4 dagen geleden

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Politiek5 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3? EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?
Politiek6 dagen geleden

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?

Op zoek naar steeds meer geld om de groeiende ambities van de EU te dekken, gaf Ursula von der Leyen...

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Klimaat1 week geleden

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig...

Haat tegen politici begint met wanhoop Haat tegen politici begint met wanhoop
Politiek1 week geleden

Haat tegen politici begint met wanhoop

De afgelopen weken publiceerde de Volkskrant meerdere artikelen over de toenemende stroom haatberichten richting Nederlandse politici op sociale media, met...

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia ‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia
Politiek2 weken geleden

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia

‘De diensten’ is een verzamelnaam voor de NCTV, AIVD en MIVD. Het zijn dezelfde spelers die met behulp van geavanceerde...

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren… Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…
Wetenschap2 weken geleden

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…

Het was te verwachten… de eerste verdachte Marion Koopmans in het coronaverhoor komt meteen met het meest voor de hand...

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie
Economie2 weken geleden

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie

Om maar met de deur in huis te vallen: bijna 5 procent van alle in Nederland verbruikte stroom gaat momenteel...

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat
Politiek2 weken geleden

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat

In de Tweede Kamer vond onlangs een deerniswekkend ‘debat’ plaats over de asielwet. Alhoewel, van een werkelijk debat was geen...

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag
Economie2 weken geleden

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag

Op 20 mei 2026 bracht het CBS weer de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart in Nederland uit. De conclusies uit dat...

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Column3 weken geleden

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis. Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek3 weken geleden

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve

Op 3 juni aanstaande zit Rob Jetten 100 dagen op zijn positie als eindverantwoordelijke voor wat er in ons land...

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Klimaat3 weken geleden

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou...

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’ Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Column3 weken geleden

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij...

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden? Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Column4 weken geleden

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand...

Waardevolle tips tegen het hantavirus Waardevolle tips tegen het hantavirus
Column4 weken geleden

Waardevolle tips tegen het hantavirus

Enkele wijze lessen om u te wapenen tegen het hantavirus: Toiletpapier helpt niet, ga dus ook geen toiletpapier hamsteren. Stop...

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran
Economie4 weken geleden

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran

Het is inmiddels mei en de oorlog in Iran woedt dagelijks verder, ondanks de zogenaamde wapenstilstand. Hoe ziet de Nederlandse...

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden
Column4 weken geleden

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden

De beelden liegen er niet om, de knokploegen van de overheid, Romeo’s genaamd, houden stevig huis in Loosdrecht. Deze knokploegen...

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst
Politiek4 weken geleden

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst

De wereldorde is in beweging. Waar de Koude Oorlog ooit draaide om kapitalisme versus communisme, zien we in de 21e...

Hi ha hantavirus! Hi ha hantavirus!
Gezondheid1 maand geleden

Hi ha hantavirus!

Ik leerde 11 jaar geleden wat het hantavirus is, waar het vandaan komt en hoe het zich verspreidt. De vorige...

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting
Column1 maand geleden

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting

De kerntaken van de overheid richten zich op het waarborgen van veiligheid, rechtsorde, en het bevorderen van de volksgezondheid en...

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse
Column1 maand geleden

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse

Het heersende narratief dat de wereldeconomie na de crisis van 2008 is hersteld, is een vorm van gecoördineerde misleiding door...

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen Den Haag ziet honderden miljarden aankomen
Column1 maand geleden

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen

Er is een gezegde dat boekdelen spreekt: het is gemakkelijker je hond langs de plaatselijke slager te krijgen dan een...

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen
Gezondheid1 maand geleden

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen

Enkele maanden nadat de vaccinaties tegen het coronavirus waren begonnen, ontdekte de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) dat de...

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven
Politiek1 maand geleden

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven

De Europese Unie presenteert zichzelf als een bolwerk van democratie, rechtsstaat en gelijkheid. Het is een prachtig verhaal. Maar achter...

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast! Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!
Column1 maand geleden

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!

De wetenschap over de ‘wetenschap’ is dat er geen consensus bestaat binnen de wetenschap. Toch wordt ‘de wetenschap’ misbruikt om...

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt
Klimaat1 maand geleden

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt

Eindelijk gaat het doemscenario van het IPCC de prullenbak in. De Volkskrant vond het nieuws belangrijk genoeg voor de voorpagina....

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn
Column1 maand geleden

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn

Wie droomt van een rechtse regering zou daar nog eens goed over moeten nadenken, aangezien er een aantal zaken structureel...

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing
Politiek1 maand geleden

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing

  Rondetafelgesprek over verkiezingen en de Digital Services Act Zes weken voor de verkiezingsdag in 2025 organiseerde de Autoriteit Consumenten...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek1 maand geleden

Ambtenarenlogica: onverwachte extra opbrengst te duur om terug te geven

Ik probeer me oprecht te verplaatsen in Rob Jetten om zijn gedachtegang te volgen. Je hebt als idealist de ‘missie’...

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren
Column2 maanden geleden

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren

In een lijvig rapport heeft de AIVD verslag gedaan over de situatie in Nederland. Onze aandacht gaat uit naar wat...

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken
Economie2 maanden geleden

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken

De tijd is er rijp voor: een artikel over hoe de elites in het Westen vanaf circa het jaar 2000...

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is? Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?
Column2 maanden geleden

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?

Nu de Tweede Kamer een heel nieuwe betekenis heeft gegeven aan het woord ‘illegaliteit’ biedt dit kansen voor de vele...

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos
Economie2 maanden geleden

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos

Een van de grotere blunders van het nieuwe kabinet tot op heden is het ‘steunpakket’ voor burgers en bedrijfsleven ter...

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde
Column2 maanden geleden

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde

Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat Nederland afhankelijker is van ‘fossiel’...

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran
Economie2 maanden geleden

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran

De oorlog in Iran is geen ver-van-ons-bed-show. Integendeel: Nederlandse huishoudens betalen nu al de rekening en die zal de komende...

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing Duurzaam is het probleem, niet de oplossing
Klimaat2 maanden geleden

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing

Als we nog meer hadden ingezet op duurzame energiebronnen, dan hadden we nu niet zo in de problemen gezeten door...

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait? Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?
Column2 maanden geleden

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?

We gooien miljarden euro’s gemeenschapsgeld in een megalomaan project: een kerncentrale die alleen mag draaien als het niet waait. Prachtig...

Trending

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

© Stiching Indepen - alle rechten voorbehouden. - indepen.eu | KVK: 88160408 | Algemene voorwaarden

Colofon FAQ Contact

Volg ons via