Politiek

Sneuvelt de AOW om de NAVO en EU te kunnen betalen?

Avatar foto

op

Sneuvelt de AOW om de NAVO en EU te kunnen betalen?
Deel dit nieuws
Foto: ANP

Op aandrang van de EU moest Nederland zijn pensioenstelsel hervormen waardoor er inmiddels geen garantie meer voor de toekomst is als het om een vast pensioen per maand gaat. Nu is de AOW aan de beurt. Die werd vroeger geheel betaald uit AOW premie-inkomsten, maar inmiddels wordt meer dan 50 procent uit de reguliere belastinginkomsten van het Rijk betaald. Maar het Rijk heeft 10 procent van alle jaarlijkse belastinginkomsten aan de NAVO beloofd en nu wil de EU ook nog eens 5 procent uit de ruif meepikken om de nieuwe EU-begroting te dichten. Volgens Rutte moeten we de AOW en zorg maar deels opofferen.

Een alarmerende conclusie van het CBS

Op 16 juli 2025 kwam het CBS met deze analyse waarin staat dat meer dan 50 procent van de AOW momenteel betaald moet worden uit de reguliere belastinginkomsten van het Rijk in plaats van uit de AOW heffing op loon. Een gevolg van een besluit van het tweede paarse kabinet-Kok in het jaar 2000, aldus dit NRC-artikel (paywall).

Personen die in Nederland verzekerd zijn voor de AOW en een inkomen hebben, betalen premies die worden gebruikt om de uitkeringen te dekken. Sinds 2000 zijn de AOW-premie-inkomsten gestegen van 20,5 miljard euro naar slechts 23,4 miljard euro in 2024 (14 procent). De AOW-uitgaven namen in dezelfde periode toe van 19,1 miljard euro tot 51,9 miljard euro (172 procent stijging).

Dat zegt genoeg!

Onderstaande grafiek visualiseert de situatie.

Bron: CBS

AOW inkomsten en uitgaven niet meer in balans

Sinds 2001 zijn de AOW-premies (bewust) niet meer toereikend om de volledige uitkeringen te dekken. Het verschil tussen de AOW-uitkeringen en de AOW-premies vult het Rijk aan met belastinggeld met dank aan kabinet-Kok II.

In 2001 ging het om 0,7 miljard euro, ongeveer 4 procent van de totale dekking van de AOW-uitkeringen. In 2024 werd de AOW voor het eerst voor meer dan de helft gefinancierd uit belastingen (28,5 miljard euro, bijna 55 procent).

Het CBS verklaart: “De sneller stijgende AOW-uitgaven komen vooral door de vergrijzing, waardoor er steeds meer ouderen zijn. Daarnaast zijn de uitkeringen zelf verhoogd, omdat ze gekoppeld zijn aan het wettelijke minimumloon. De premie-inkomsten stijgen veel minder dan de uitgaven, doordat de overheid [kabinet-Kok II] de premies niet aan de uitgaven heeft gekoppeld.”

Het gedeelte AOW-premies van de bruto loonsom had dus gelijke tred moeten houden met de gestegen AOW-uitgaven, maar daar waagde kabinet-Kok II zich destijds niet aan!

De nieuwe NAVO-norm is een oorzaak dat AOW onbetaalbaar wordt

Het aandeel van de AOW-uitkeringen dat het Rijk vanuit belastingen aanvult, neemt een steeds groter deel van de overheidsuitgaven in beslag. In 2024 was dat aandeel goed voor bijna 6 procent van alle overheidsuitgaven, terwijl deze in 2000 nog vrijwel 0 procent was.

Ik voorspelde het al enkele weken geleden in dit artikel: de nieuwe NAVO-norm – 5 procent van het bbp te besteden aan defensie – gaat voor extreem hogere belastingen zorgen en/of uitkeringen verlagen.

Denk maar even mee; het Rijk incasseert gemiddeld genomen 50 procent van ons bbp aan belastingen. Dat betekent dat de NAVO-norm van 5 procent een beslag van 10 procent op onze totale belastingen per jaar legt. Dat is momenteel nog 4 procent. Die 6 procent meer per jaar is precies het percentage dat de overheid nu nodig heeft om de WAO aan te vullen.

De Studiegroep Begrotingsruimte, bestaande uit hoge ambtenaren en vertegenwoordigers van De Nederlandsche Bank, het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving, bracht kort geleden een advies uit voor een komend kabinet om op de AOW en zorg te bezuinigen. De nieuwe coalitie moet circa 7 miljard euro bezuinigen, vooral vanwege die nieuwe NAVO-norm. Anders loopt het begrotingstekort te veel op en dat wil de EU niet. In dit AD-artikel wordt dezelfde conclusie getrokken.

En dan hebben we nog niet de nieuwe spilzucht vanuit de EU in het plaatje meegenomen. Die stelde op 16 juli 2025 een slim en scherp budget voor de komende zeven jaar voor van maar liefst 2.000 miljard euro, ofwel 800 miljard meer dan het huidige budget!

Voor Nederland zou er dan circa zeven miljard euro per jaar extra aan de EU moeten worden betaald, bovenop de 40 miljard per jaar voor de NAVO. Ook dat moet weer betaald worden door belastingverhogingen en/of bezuinigen op sociale voorzieningen.

Maatschappelijke onrust en onvrede liggen op de loer!

EU en NAVO vreten een steeds groter deel van ons belastinggeld op, maar leveren niet

Zowel deelname aan de EU als aan de NAVO wordt – nog steeds – door een groot deel van de Nederlandse bevolking toegejuicht. Dat enthousiasme is gebaseerd op een aantal oude overtuigingen die de laatste tien jaar steeds minder geldig blijken te zijn:

  1. De EU zou een aanzienlijke bijdrage aan onze nationale groei leveren.
  2. De NAVO zou ons moeten beschermen in tijden van oorlog tegen ‘schurkenstaten’.

Het besef dat die deelname aan beide supranationale organisaties in de toekomst ca. 15 procent van alle belastinginkomsten op gaat vreten (10 procent NAVO, 5 procent EU), is nog niet ingedaald bij de meesten.

Ad 1.) EU-bijdrage aan onze nationale groei blijkt het tegenovergestelde: krimp!

De EU heeft één hele grote zwakte: het kan niet met geld omgaan. Dat blijkt jaar op jaar uit de verslaggeving van de Europese Rekenkamer. Er worden door Brussel vele miljarden euro’s belastinggeld per jaar verkwanseld aan onjuiste of niet te rechtvaardigen uitgaven.

Ook is de financiële controle vanuit de Europese Commissie zo wankel, dat zij regelmatig twee keer voor hetzelfde betaalt.

Tot slot, en wellicht het belangrijkste onderdeel van dit betoog: naarmate de EU uitbreidde met meer lidstaten, ging de EU als geheel in economische prestaties fors achteruit. Dus waarom zouden we miljarden per jaar meer aan belastinggeld betalen aan een club die alleen maar sloop van de economie weet te bevorderen?

Ad 2.) NAVO-bescherming tegen oorlog vanuit schurkenstaten

Kijkend naar de dramatische ontwikkelingen vanuit de NAVO sinds Mark Rutte daar de spreekbuis van is geworden, kom je tot de conclusie dat deze supranationale club vooral een wereldoorlog lijkt uit te lokken in plaats van ons daartegen te beschermen. Al helemaal als je de uiterst gevaarlijke ontwikkelingen in de week  van 14 juli 2025 beziet.

15 procent van onze belastingen jaarlijks sturen naar twee megalomane supranationale clubs die alleen maar sloop van de economie en afbraak van de veiligheid van ons land bewerkstelligen, is niet logisch.

Welke politieke partijen gaan hiervoor een stokje steken in de strijd om de kiezer dit jaar? Wie durft zijn nek uit te steken om te voorkomen dat de AOW nog verder wordt uitgehold?

En wie durft de relatie tussen de afnemende verzorgingsstaat en die supranationale clubs van megalomane ‘leiders’ aan de kaak te stellen?

INDEPEN staat voor een onafhankelijk en pluriform medialandschap met ruimte voor kritische en diepgaande journalistiek. Steun onafhankelijk nieuws voor slechts €2 per maand.

JA, ik help jullie!
Personen in artikel: Mark Rutte, Ursula von der Leyen

1 Reactie

  1. Bram Berger

    21 juli 2025 in 09:27

    23,5 miljard wordt er uit de algemene middelen uitgekeerd aan toeslagen. Toeslagen hebben ertoe bijgedragen dat mensen minder zijn gaan werken en dat heeft grote gevolgen voor de premie opbrengsten van de AOW. Toeslagen versus het profijtbeginsel hoor je veel te weinig over. De wederkerigheid laat te wensen over. Het hele belastingsysteem dient onder de loep te worden genomen. Werken moet weer lonen, 2/3 van de werkenden draagt geen dan wel zeer beperkt bij aan de directe belastingen. Zodoende is het logisch dat de AOW voor 55% uit dezelfde middelen wordt betaald als toeslagen. De AOW dient verder te worden gekoppeld aan werk. In de meeste landen om ons heen dient men minimaal 15 jaar te hebben gewerkt en premie af te dragen om in aanmerking te komen voor AOW/Staatspensioen.

    • Martijn Jetses

      21 juli 2025 in 18:47

      Ik denk dat defensie net als in VS de aow verstrekker wordt. Dienen in het leger geeft recht op aow en pensioen.
      Goede deal voor overheid. Wanhopige die hiermee hopen op aow en pensioen maar waarvan het overgrote deel kapot geschoten zal worden voor dar ze het kunnen claimen…

    • Wim van der Lee

      21 juli 2025 in 21:53

      Voor elk jaar in Nederland als Nederlander krijg je 2% van de aow als je het aanvraagt, ze bereken het over 50 jaar. Er zijn wel uitzonderingen bekend, onlangs in het nieuws. Dus

    • Jeanny

      22 juli 2025 in 16:32

      Goed idee om de AOW te koppelen aan minimaal 15 of zelfs 20 jaar NL arbeidsverleden!

      • Mark wemel

        25 juli 2025 in 13:05

        Niet alleen een goed idee. Meer een rechtvaardig vereiste.

      • Mark wemel

        25 juli 2025 in 13:07

        Niet alleen een goed idee. Meer een rechtvaardig vereiste. Dat moet gelden voor àlle uitkeringen.

        • Charly Lippold

          25 juli 2025 in 14:41

          Misschien minder geld naar de EU? Die willen een derde van hun budget besteden aan Oekraïne.. en doen er tegelijkertijd alles aan om vrede te dwarsbomen.

          Dan stort hun piramidespel in elkaar.

          Weg met de EU.

      • Jetze

        8 augustus 2025 in 18:53

        Ben zelf meer voor een veertig jarig arbeidsverleden.

        Er wordt erg makkelijk voorbij gegaan aan de technische mensen die al voor hun twintigste zijn gestart met werken.

        Ikzelf ben inmiddels veertig jaar actief als monteur in de interne transport wereld.
        Moet door tot mijn 67ste + vier maanden.
        Waarschijnlijk nog langer, las net dat de overheid denkt aan een versnelde pensioen leeftijd van 70 misschien zelf 74 jaar.

        Uitgaande van 74 jaar dan zou ik 56 werkjaren moeten draaien in een zwaar beroep.

        Ik ga dat niet redden, ben nu al op.
        En velen met mij.

    • Helen Carney

      23 juli 2025 in 07:26

      Helemaal mee eens, ik ben zelf buitenlandse, ik ben hier gekomen om te leven en werken in een Nederlandse maatschappij. Ik werk en betaal ruim 30 jaar belasting.

    • J. van Tellingen

      23 juli 2025 in 16:33

      Dat denk ik niet, ik denk dat alle politici bagger schijten voor Brussel en Mark Rutte die roven dan ook met volle teugen uit onze AOW, Pensioenpotten en zorg pot het was Nota bene Mark Rutte zelf die heeft gedreigd dat de NAVO norm uit onze zorg en AOW betaald moesten worden…

  2. Sylvia Bouvoir

    21 juli 2025 in 13:44

    Het is tekenend dat Mark Rutte zo blij als een kind een pruive sms naar Trump stuurt dat het zo geweldig is dat het hem en Trump gelukt is de overige NAVO landen zover te krijgen hun oorlogsbudget te verdrievoudigen.

    En daar mogen wij dan wapens voor kopen van de VS, die vanwege een schokkend begrotingstekort van 37 triljoen proberen hun wapens over de hele wereld te verkopen. Ondanks hun tekort wordt er een historische hoeveelheid geld aan defensie besteed. Probleem, dat moet je wel wapens verkopen en dan moet er dus wel oorlog zijn.

    Dat de wereldeconomie, afgezien van banken en wapenbedrijven die driftig lobbyen, daar aan ten onder gaat, en dat oorlogen dood en verderfg zaaien, dat maakt niet.

    Is Rutte gebrainwasht op Bilderberg of het WEF?

    Hij glijdt en glibbert maar wordt in internationale vrije media volstrekt niet serieus genomen omdat hij zoveel onzin uitkraamt. Gevaarlijke onzin.

    Dat we in 2027 eern oorlog hebben met Rusland en/of China bijvoorbeeld. Kennelijk wacht Rusland en/of China totdat de miltarisering hier compleet is voordat we worden aangevallen. Of zijn we dan klaar om een aanval uit te lokken?

    Volgens Marco Rubio is dit een proxy-oorlog waarbij de NAVO Rusland bedreigt door als proxy arme Oekraine te misbruiken. Daarom komt vrede ook niet uit, de oorlog moet eindeloos doorgaan zodat de wapenindustrie geld gaat verdienen.

    Dat wij daarmee een schietschijfg worden waarbij onze economie het ontgeldt dat telt niet.

    De NAVO is een zear agressieve, expansieve organisatie geleid door duistere krachten die allesbehalve de belangen van gewone mensen willen behartigen.

    Dat Rutte zegt dat de AOW moet worden opgegeven zodat de proxy oorlog kan worden betaald is een schande.

    Geen cent meer naar de NAVO en de EU, geen oorlofgsretoriek, maar diplomatie.

    En nieuwe politiek leiders graag die zelfd nadenken.

    • Yda

      22 juli 2025 in 13:40

      Eens👍Amerika is faliekant failliet.

    • joep

      6 augustus 2025 in 09:35

      Amerikanen zeggen dat de staatsschuld de 37 biljoen dollar heeft bereikt . Hoe verontrustend dat officiële cijfer ook is, de werkelijke financiële situatie van Amerika is nog veel erger – véél erger . Volgens een nauwelijks gepubliceerd rapport van het ministerie van Financiën bedraagt het werkelijke totaalbedrag aan verplichtingen van Uncle Sam meer dan 151 biljoen dollar.
      https://www.zerohedge.com/economics/think-uncle-sam-owes-37-trillion-its-far-worse

    • Karenina

      8 augustus 2025 in 20:39

      Je heb gelijk… maar hoe gaan wij dit stoppen. Het wordt met de dag erger. Wat er opgebouwd is wordt afgebouwd. We moeten aan Oekraïne denken aan hun leven pensioen en dat bekostigen. We moeten dit we moeten dat en mogen niets. Die Rutte heeft ons diverse keren een loer gedraaid en nog steeds…

  3. Klaas Blauwbaard

    21 juli 2025 in 14:07

    Check de diepgaande onderzoeksjournalistiek van The Grayzone welke hebben onderzocht dat een zekere anonieme groep personen, reeds voor het begin van de oorlog een heel plan hadden opgezet om Rusland koste wat koste via Oekraine te blijven aanvallen. Ook al voorzag men toen al dat de voortdurende proxy oorlog tegen Rusland de economie van Europa zwaar zou beschadigen.

    Dit is genaamd Project Artichoke. Hieruit valt op te maken dat het van groot belang is dat er doorgevochten wordt, en dat dit plan al lang bestaat. Het bewijs voor het bestaan van een proxy-oorlog, die weinig te maken heeft met het welzijn van de Oekraine.

    Er is van alles gedaan deze onderzoeksjournalistiek te dwarsbomen, de vrijheid van meningsuiting ligt zwaar onder vuur in het Vrije Westen. Stel je voor dat wij simpele zielen gaan nadenken en zelf een mening vormen over de wenselijkheid van het laten voortduren van deze oorlog.

    We worden hier wijsgemaakt dat Rusland Europa wil binnenvallen, leer maar Russisch zeggen Rutte en Kallas in koor. Totale onzin.

    Rusland wil ons niet binnenvallen, Rusland wil alleen geen kernwapens van de NAVO op de stoep. Net zoals de VS dat niet zou pikken van Cuba of Mexico.

    Russische sancties, en vooral het niet mogen kopen van goedkope energie via Rusland, doet ons de das om.

    Maar deze globalisten, die als makke schapen napraten wat hun wordt voorgeschreven, blijven volhouden dat Europa al zijn geld moet stoppen in eeen oorlog die verloren is. Onze zorg, onze woningcrisis, onze AOW, offer maar op.

    Mag dit ophouden?

    Want het echte gevaar is niet eens alleen dat onze kinderen straks opgescheept zitten met een gigantische negetieve erfenis in de zin van onbetaalbare schulden aan banken die rijk worden van oorlogen, en hun ouders zien afglijden in armoede omdat er geen AOW meer is, nee diezelfrde kinderen mogen straks door Rutte en zo de loopograven in om daar de dood te vinden, terwijl wij o.a. omdat de Rotterdamse Haven al als doorvoerpunt is ingesteld voor deze oorlog, de kans lopen gebombardeerd te worden.

    Merz, Starmer, Macron, Kallas, Van der Leyen, Rutte, allemaal globalisten die hun schaapjes op het droge hebben en het gewone volk middels een Great Reset de digitale slavernij, de zg. 4e industriele revolutie inhelpen.

    Bekijk de lezingen van Klaus Schwab maar eens.

    Gelukkig pikte de bevolking dat niet meer, en zijn deze leiders stuk voor stuk ongekend impopulair.

    • Aalt

      22 juli 2025 in 09:35

      Je kunt wel zeggen dat die globalisten de schaapjes op het droge hebben!!!
      We hebben gezien hoe het met de Hitler en z’n trawanten is afgelopen.
      Hitler wou begraven worden in een klok bovenin de Branderburger thor van Berlijn. Hij zat vast in een bunker onder Berlijn, en kon geen kant meer op.
      Dus die globalisten kunnen nog zoveel plannen maken!! Maar uiteindelijk zullen ze eenzaam sterven, net als iedere dictator.

      • Sandy Hayek

        22 juli 2025 in 12:26

        Hitler schijnt naar Argentinië te zijn vertrokken. De NAZI waren nooit echt weg (check operatie Paperclip) maar zijn nu meer terug dan ooit.

  4. Japie Krekel

    21 juli 2025 in 14:45

    Project Artichoke, glashelder.

  5. LizizFriz

    21 juli 2025 in 14:56

    Rusland wil geen oorlog met ons, is militair veel sterker en het slaat nergens op dat het niet vrije Westen blijft escaleren.

    Echt belachelijk.

  6. John In z'n Eend

    21 juli 2025 in 15:18

    De sancties zijn vooral slecht voor onze economie, geen goedkope grondstoffen vanuit Rusland meer. Dure wapens kopen voor in een bodemloze corrupte pot. We zijn niet gek ofzo.

  7. Bert de Kievit

    21 juli 2025 in 18:14

    Er is genoeg geld te halen bij de klimaat gekte , ontwikkelingshulp en asiel/imigratie. Alleen het denken dat er getornd word aan de AOW moet strafbaar gesteld worden. De AOWers hebben dit land opgebouwd, laat deze mensen in Gods naam met rust.

  8. Thierry Dupont-de Bouvoir

    22 juli 2025 in 12:29

    Hongarije is nu met Servië en Rusland aan het onderhandelen over de aanleg van een nieuwe pijplijn tbv hun economische belangen.

    Trekkwn zich niets aan van de dwang der globalisten van de EU en de NAVO.

    Mogen wij ook?

  9. Paultje de Witte

    29 juli 2025 in 21:24

    Triest dat Rutte nog geen diagnose heeft gekregen zodat hij ….
    Die man is knettetgek, een Europa hater, hater van zijn vaderland.
    Een gefrustreerde rukker met vriendjes als Jort Kelder die ook wegteert op de eilanden..

    Rutte heeft een hele donkere duivelse occulte blik. Het kwaad heeft meestervan hem gemaakt..
    Hij is een loopjongen van de duivel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Politiek

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Foto: ANP

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds minder te vertellen hebben. In deel I hebben we gekeken naar die machtsoverdracht van nationaal naar Europees niveau vanaf het Verdrag van Maastricht tot en met 2018. Deel II gaat over de stroomversnelling van machtsoverdracht aan Brussel sinds Ursula von der Leyen daar de scepter zwaait (2019).

COVID-19 en een nieuwe fase van Europese centrale sturing

De coronapandemie leidde opnieuw tot een uitbreiding van de grip vanuit Brussel op de nationale politiek van de lidstaten.

In 2020 werd direct het corona ‘herstelprogramma’ NextGenerationEU opgezet, met als belangrijkste onderdeel de Recovery and Resilience Facility (RRF).

Voor het eerst in haar bestaan ging de EU op grote schaal gezamenlijk schulden aan om investeringen en hervormingen in lidstaten te financieren. Op grote schaal zijn op deze manier miljarden euro’s van rijkere EU-lidstaten overgeheveld naar armere, zonder dat nationale parlementen daar veel over te zeggen hadden.

Critici zien hierin een verdere centralisatie van beleidsvorming, omdat Europese instellingen – en vooral de Europese Commissie – tijdens en na corona direct invloed namen op:

  • digitaliseringsbeleid
  • klimaatbeleid
  • arbeidsmarkthervormingen
  • nationale publieke investeringen

Hoewel de lidstaten formeel zelf hun plannen opstellen, ontstond een sterke prikkel om nationaal beleid af te moeten stemmen op Europese prioriteiten. Een goed voorbeeld daarvan is de chantage die de Commissie momenteel pleegt door de uitkering van de coronagelden aan Nederland grotendeels afhankelijk te stellen van het doorvoeren van plannen om het aantal zzp’ers in Nederland terug te dringen.

Lidstaten bepaalden nauwelijks eigen beleid tijdens de COVID-19 periode

Velen van ons hebben zich tijdens de corona periode verbaasd over hoe snel bepaalde ingrijpende besluiten achter elkaar in verschillende lidstaten werden genomen. Van verplichte mondkapjes, vaccinatiedwang tot lockdowns. De besluiten leken inhoudelijk  allemaal zo sterk op elkaar, dat het leek of er een centrale sturing achter zat.

Welnu, die sturing werd vanuit Brussel geregeld. Meestal wekelijks, vaak zelfs dagelijks. De pers besteedde hier – om logische redenen – geen aandacht aan.

Tijdens de coronacrisis vond er op EU-niveau een ongekend intensief patroon van overleg plaats tussen de regeringsleiders van de lidstaten en de Europese instellingen. Dat blijkt onder andere uit verslagen als deze en deze.

Volgens een analyse van het Europees Parlement was in november 2020 al de achtste videoconferentie van de regeringsleiders sinds het uitbreken van de pandemie.

De lidstaten spraken af om zowel alle ministers van volksgezondheid, als die van binnenlandse zaken dagelijks met elkaar te laten overleggen om tot gemeenschappelijke Europese besluiten te komen.

Tijdens dat dagelijks overleg werden er afspraken gemaakt over de volgende zaken:

  • uitwisseling van epidemiologische gegevens
  • testbeleid
  • quarantaineregels
  • contactonderzoek
  • reisbeperkingen
  • grensmaatregelen
  • beschermingsmiddelen
  • mondkapjes
  • beademingsapparatuur
  • gezamenlijke aanbestedingen
  • gezamenlijke vaccininkoop
  • verdeling van vaccins tussen lidstaten
  • vaccinatiestrategieën waaronder de beruchte vaccinatiedwang, ook wel 2G genoemd

De centrale coördinatie van al dit overleg werd bij de Europese Commissie onder leiding van Ursula von der Leyen geplaatst.

In verband met het bovenstaande, kunnen we ons afvragen wat het nut van een parlementaire enquêtecommissie corona is, nu de feitelijke coördinatie onder voorzitterschap van Brussel werd georganiseerd. Juridisch gezien werden de met Brussel voorbereide acties nog wel nationaal goedgekeurd.

Komt de sturende rol van Brussel nog aan de orde tijdens het werk van de coronacommissie?

Ik vermoed van niet.

Toenemende Europese regelgeving op nationale beleidsterreinen

Naast financiële sturing is ook de hoeveelheid Europese regelgeving onvoorstelbaar gegroeid sinds 2019.

Veel beleidsterreinen die voor 2019 vrijwel volledig nationaal waren, worden tegenwoordig vooral bepaald door Europese wetgeving.

Voorbeelden zijn:

  • klimaat- en energiebeleid
  • digitale regelgeving
  • databescherming
  • financiële markten
  • migratie
  • consumentenbescherming

Dit betekent dat nationale parlementen weinig meer te vertellen hebben. Alleen Europese Richtlijnen moeten vaak nog worden omgezet in nationale wetgeving. Dit geldt echter niet voor Europese verordeningen. Die worden één op één tot nationale wetten verklaard, zonder inbreng van nationale parlementen en dat is het grootste aantal.

Kijken we naar de aantallen nieuwe verordeningen en aanpassingen van bestaande verordeningen, dan is het heftig schrikken geblazen. Alleen al in 2026 van januari tot en met 10 juni, werden door de Europese Commissie 6.046 documenten in het Nederlands uitgegeven van juridische aard. Het gaat dan om nieuwe wetten, wetswijzigingen, jurisprudentie, concept verordeningen en nationale rechtelijke uitspraken over Europees recht.

Al die juridische stukken en aantallen zijn op deze EU-pagina te vinden. Tot en met  10 juni werden er 1.691 stukken nieuwe – of aangepaste wetgeving uitgegeven die ook voor Nederland gelden.

De inhoud van die massa juridische stukken is niet meer bij te houden. Voor geen enkele politicus of parlementariër.

De anti-witwasrichtlijnen als voorbeeld van Europese macht

Sinds de jaren negentig heeft de EU meerdere Anti-Money Laundering Directives (AMLD’s) ingevoerd. Deze verplichten lidstaten maatregelen te nemen tegen witwassen en terrorismefinanciering. De banken en Kamers van Koophandel dienen deze wetten uit te voeren en te controleren.

Dit heeft geleid tot:

  • uitgebreide klantidentificatieverplichtingen, waardoor een nieuwe bankrekening steeds vaker wordt geweigerd;
  • meldingsplichten voor financiële instellingen;
  • registers van uiteindelijk belanghebbenden van een bedrijf of organisatie (UBO-registers);
  • strengere controles op transacties;
  • intensievere samenwerking tussen toezichthouders.

Hierdoor hebben nationale wetgevers geen ruimte meer om zelfstandig invulling te geven aan anti-witwasbeleid.

Het gevolg van de lawine aan EU-regels inzake bancaire diensten is, dat de kosten voor bankieren voor particulieren en bedrijven zijn verveelvoudigd, de privacy – zogenaamd het paradepaard van de Commissie – fors onderuit is gehaald, banken steeds meer publieke controletaken uitvoeren en de kosten daarvan doorberekenen.

Met de oprichting van de nieuwe Europese anti-witwasautoriteit AMLA wordt bovendien een deel van het toezicht verder gecentraliseerd op Europees niveau.

De Verenigde Staten van Europa – machtsgreep vanuit Brussel al een feit

Uit deel I van dit tweeluik en bovenstaande feiten mag duidelijk zijn dat de EU de macht van nationale regeringen heeft overgenomen op een manier waarop de Europeanen zich er zo min mogelijk bewust van zouden worden.

De poging om – via een EU-Grondwet – in 2005 het politiek en monetair verenigde Europa te vestigen, mislukte in referenda. Daardoor werd, zonder reguliere democratische besluitvorming, het Verdrag van Lissabon gesloten met nagenoeg dezelfde inhoud als de afgekeurde grondwet.

Vervolgens ging de stille machtsgreep vanuit Brussel over nationale parlementen in moorddadig tempo verder via controle op nationale begrotingen (Europees Semester), nationaal sociaal beleid, sturen van verkiezingen in Nederland, centrale sturing bij de coronamaatregelen, gedwongen gezamenlijk schulden aangaan (NextGenerationEU) en de lawine aan financiële wetten voor bedrijven, particulieren en banken (anti-witwasbeleid).

En nu in de planning: rechtstreekse heffing van vermogensbelastingen op Europese burgers vanuit Brussel.

De EU sloopt Europa, waar de EEG vroeger de welvaart in Europa nog liet groeien.

Verder Lezen

Politiek

De Groningse gasbevingen-lotto

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een feitenvrij compensatiecircus van miljarden euro’s”. Het artikel, geschreven door Jesse Frederik, geeft chronologisch en gedetailleerd een beeld over de achtergronden bij de aardbevingsschade in Groningen.

Wie zich realiseert dat de aardbevingsschade aangegrepen is om talrijke politieke beslissingen erdoor te drukken, tot aan het volstorten van de gasputten met beton en het afdwingen van warmtepompen in iedere nieuwe woning in Nederland zal geschokt zijn na het lezen van het volledige artikel.

Onderstaand een samenvatting van het artikel:

Het bekende verhaal over de Groningse gasbevingen is dat bewoners jarenlang zijn benadeeld: hun huizen raakten beschadigd, de overheid en de NAM reageerden traag, en compensatie kwam moeizaam op gang. Volgens journalist Jesse Frederik klopt dit beeld maar gedeeltelijk. In zijn onderzoek stelt hij dat de schadeafhandeling uiteindelijk is doorgeschoten en is veranderd in een “feitenvrij compensatiecircus”.

De kern van zijn betoog is dat er een grote kloof is ontstaan tussen de werkelijke fysieke schade door aardbevingen en de uitgekeerde compensaties. Wetenschappelijke studies tonen volgens hem aan dat de bevingen relatief licht zijn en dat de schade vaak beperkt is. Toch zijn de totale kosten voor schadeafhandeling opgelopen tot miljarden euro’s.

Frederik beschrijft hoe dit heeft kunnen gebeuren. In eerste instantie was er terechte verontwaardiging over traagheid en bureaucratie. Om dat recht te zetten, werd het systeem steeds ruimer en toegankelijker gemaakt. Bewijslast werd versoepeld, twijfel kwam vaker in het voordeel van bewoners, en steeds meer soorten schade kwamen in aanmerking voor vergoeding. Daardoor werd het verband tussen schade en aardbevingen minder strikt gecontroleerd.

Het gevolg is dat inmiddels een groot deel van het geld terechtkomt bij huizen waar schade door aardbevingen volgens wetenschappelijke inzichten onwaarschijnlijk is. Tegelijk ontstond er een dynamiek waarin burgers, experts, bestuurders en uitvoeringsinstanties elkaar versterkten in het idee dat ruimhartige compensatie gerechtvaardigd was. Politiek en media speelden daarbij een rol door het probleem vooral als groot onrecht te framen.

Volgens Frederik werd zo een systeem gecreëerd waarin gevoelens, aannames en politieke druk zwaarder gingen wegen dan feiten en metingen. De “gevoelde werkelijkheid” van grootschalige schade en de “technische werkelijkheid” van beperkte seismische impact groeiden uit elkaar.

Belangrijk is dat dit niet betekent dat er geen echte slachtoffers zijn. Sommige bewoners hebben wel degelijk schade en psychische klachten ervaren. Maar het systeem maakt volgens het artikel onvoldoende onderscheid, waardoor middelen niet efficiënt of rechtvaardig worden verdeeld.

Het artikel plaatst dit in een bredere context van bestuurlijk falen. Eerst werd het probleem onderschat en genegeerd, daarna werd er overgecompenseerd. Beide uitersten komen voort uit dezelfde dynamiek: politiek die reageert op publieke verontwaardiging zonder stevig vast te houden aan feiten.

De conclusie is dat de Groningse schadeafhandeling een voorbeeld is van hoe beleid kan ontsporen wanneer emoties, wantrouwen en politieke druk de overhand krijgen op wetenschappelijke onderbouwing. Wat begon als een poging om onrecht te herstellen, eindigde volgens Frederik in een kostbaar en slecht onderbouwd systeem van compensatie.

Verder Lezen

Politiek

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Foto: ANP

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds minder te vertellen kregen in eigen land. Ik publiceer daar regelmatig nieuwe voorbeelden van. Maar hoe is het zover gekomen en waarom hebben de meeste mensen dit niet in de gaten? Een overzicht van de Europese machtsgreep.

Het Verdrag van Maastricht: het begin van de machtsgreep

Met het Verdrag van Maastricht, in werking getreden in 1993, veranderde de Europese Gemeenschap in de Europese Unie. Het verdrag vormde toen de grootste stap richting politieke en economische integratie, waarbij de uitgangspunten van de Europese Economische Gemeenschap – grotendeels van economische aard – werden ingeruild voor uitgangspunten waarin de vorming van een groot – meer centraal geleid – politiek machtsblok werd voorbereid.

De belangrijkste veranderingen waren:

  • de invoering van het Europese burgerschap;
  • de voorbereiding van de Economische en Monetaire Unie;
  • de planning voor de euro als gemeenschappelijke munt;
  • centralisering in Brussel van samenwerking op het gebied van buitenlands beleid en justitie.

Een van de meest verstrekkende gevolgen was de afspraak dat deelnemende landen uiteindelijk de euro zouden invoeren. Nationale centrale banken verloren de mogelijkheid zelfstandig rentetarieven vast te stellen of hun valuta te devalueren. Voor eurolanden betekende dit een belangrijke overdracht van nationale economische bevoegdheden naar Europees niveau en een belangrijke stap naar de overdracht van financiële middelen van rijkere naar armere lidstaten.

De Europese Grondwet en de referenda van 2005

Na het Verdrag van Maastricht ontstond in Brussel de wens om Europese instellingen een meer centrale sturing in de EU te geven. Dit leidde tot het voorstel voor een Europese Grondwet.

Die ontwerpgrondwet had onder meer als doel:

  • bestaande verdragen te vereenvoudigen;
  • de besluitvorming efficiënter te maken;
  • de centrale bevoegdheden van de EU duidelijker vast te leggen naar lidstaten;
  • de positie van Europese instellingen te versterken richting nationale regeringen.

In 2005 werd hierover een referendum gehouden.

De uitslag was opvallend: Nederland stemde met 61,5 procent tegen en ook Frankrijk stemde met 54,7 procent tegen. Daardoor werd de Europese Grondwet afgewezen.

Het Verdrag van Lissabon: een grondwet zonder de naam

Na het mislukken van die EU-grondwet in 2005 werd in Brussel naarstig gezocht naar een alternatief. Dat resulteerde in het Verdrag van Lissabon, dat in 2009 in werking trad.

De Britse denktank Open Europe, stelde in dit rapport vast dat het Verdrag van Lissabon (2007) inhoudelijk vrijwel identiek is aan de in 2005 weggestemde Europese Grondwet.

Open Europe vergeleek alle artikelen en concludeerde dat 96 procent van de tekst uit de weggestemde grondwet letterlijk werd overgenomen in het Verdrag van Lissabon. Slechts 10 van de 250 voorstellen waren wezenlijk anders, hetgeen ook door de BBC werd bevestigd.

Met dat Verdrag van Lissabon wist de EU – zonder inmenging van het Europees gepeupel – het volgende alsnog voor elkaar te krijgen:

  • uitbreiding van politieke en juridische besluitvorming via gekwalificeerde meerderheid;
  • een vaste voorzitter van de Europese Raad;
  • meer centrale bevoegdheden voor Europese instellingen.

De scherpe observator wist toen al dat de Europese Commissie er niet voor schuwt om democratische besluitvorming aan de kant te gooien als dat beter uitkomt.

Sterker Europees toezicht op nationale regeringen door de financiële crisis van 2008

De financiële crisis van 2008 en de daaropvolgende eurocrisis vormden een nieuw anker voor de Europese Commissie om haar macht fors uit te breiden.

Toen Griekenland in ernstige financiële problemen kwam, ontstond de vrees dat de stabiliteit van de euro en de eurozone in gevaar zou komen.

Als reactie werden meerdere nieuwe instrumenten ontwikkeld:

De combinatie van bovengenoemde wetgeving maakt het mogelijk dat de Europese Commissie nationale begrotingen intensief kan beoordelen. De economische governance van de EU-lidstaten werd na de crisis van 2008 aanzienlijk gecentraliseerd in Brussel; nationale regeringen moesten vanaf toen verantwoording aan de EU afleggen voor de nationale begrotingen, en de Europese Commissie kreeg het jaarlijkse recht om veranderingen in die rijksbegrotingen voor te stellen.

Als onze minister van Financiën op de derde dinsdag van september met zijn koffertje zwaait, heeft de Europese Commissie over de inhoud daarvan al een plasje gedaan.

Het Europees Semester: nationale sturing door de EU zonder formele machtsoverdracht

Het Europees Semester werd in 2010 ingevoerd als systeem voor de centrale coördinatie van economisch, sociaal en begrotingsbeleid van lidstaten binnen de EU.

Vanaf 2010 moeten regeringen van EU lidstaten niet alleen hun begroting aan de Europese Commissie ter beoordeling voorleggen, maar ook alle andere plannen op sociaal en economisch terrein.

In de praktijk betekent dit:

  1. Lidstaten presenteren hun economische plannen aan de Commissie.
  2. De Commissie beoordeelt deze.
  3. Landenspecifieke aanbevelingen worden door de Commissie opgesteld.
  4. Nationale regeringen worden aangespoord deze aanbevelingen uit te voeren.

Formeel blijven de lidstaten verantwoordelijk voor hun eigen beleid. Maar dat ‘eigen beleid’ wordt voor een groot deel in Brussel bepaald en niet meer in Den Haag.

Een voorbeeld.

Er zijn teveel zzp’ers in Nederland en dat moet minder

De Europese Commissie heeft Nederland voor het eerst in 2017 via de land specifieke aanbevelingen van het Europees Semester officieel gemaand om maatregelen te nemen tegen het hoge aantal zzp’ers en flexwerkers.

Vanaf 2017 voert de Commissie de druk op de Nederlandse regering jaarlijks op.

Volgens de Commissie kunnen zzp’ers het systeem van sociale zekerheid in gevaar brengen, als zij niet of onvoldoende belasting betalen in verhouding tot een werknemer. Ook zijn zij niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en werkloosheid en bouwen ze te weinig pensioen op.

Tot slot investeert een zzp’er niet zoveel in opleidingen tijdens zijn loopbaan dan iemand in loondienst doet. Kortom: naar beneden dat aantal zzp’ers!

Hoe moet dat?

Het principe is simpel: maak het de zzp’ers financieel zo onaantrekkelijk mogelijk om zelfstandig te blijven door aftrekposten te verminderen, de zelfstandigenaftrek af te bouwen en allerlei (dure) verzekeringen te verplichten, zoals een zelf te betalen arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Als de Commissie het zat is, omdat Nederlandse actie uitblijft, wordt financiële chantage toegepast zoals op 𝕏 aangegeven door een parlementariër:

“We krijgen net van het ministerie van Sociale Zaken zwart op wit te horen dat als we als Tweede Kamer niet akkoord gaan met die vreselijke verplichte verzekering (=boete!) voor ZZP’ers we twee ‘EU-mijlpalen’ zullen missen met betrekking tot het EU-Coronafonds.”

Per gemiste EU-mijlpaal kost ons dit 600 miljoen euro (krijgen we niet meer terug uit het EU-coronaherstelfonds) dus in totaal 1,2 miljard euro.”

Er komt nog een deel II van dit verhaal. Dat gaat over de periode sinds Ursula von der Leyen aan de macht is en gaat nog vele stappen verder dan het bovenstaande.

Verder Lezen

Recent

Er is een stroomoverschot, geen tekort Er is een stroomoverschot, geen tekort
Klimaat1 dag geleden

Er is een stroomoverschot, geen tekort

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Politiek2 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

De Groningse gasbevingen-lotto De Groningse gasbevingen-lotto
Politiek3 dagen geleden

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Politiek4 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3? EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?
Politiek5 dagen geleden

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?

Op zoek naar steeds meer geld om de groeiende ambities van de EU te dekken, gaf Ursula von der Leyen...

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Klimaat1 week geleden

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig...

Haat tegen politici begint met wanhoop Haat tegen politici begint met wanhoop
Politiek1 week geleden

Haat tegen politici begint met wanhoop

De afgelopen weken publiceerde de Volkskrant meerdere artikelen over de toenemende stroom haatberichten richting Nederlandse politici op sociale media, met...

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia ‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia
Politiek1 week geleden

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia

‘De diensten’ is een verzamelnaam voor de NCTV, AIVD en MIVD. Het zijn dezelfde spelers die met behulp van geavanceerde...

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren… Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…
Wetenschap2 weken geleden

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…

Het was te verwachten… de eerste verdachte Marion Koopmans in het coronaverhoor komt meteen met het meest voor de hand...

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie
Economie2 weken geleden

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie

Om maar met de deur in huis te vallen: bijna 5 procent van alle in Nederland verbruikte stroom gaat momenteel...

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat
Politiek2 weken geleden

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat

In de Tweede Kamer vond onlangs een deerniswekkend ‘debat’ plaats over de asielwet. Alhoewel, van een werkelijk debat was geen...

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag
Economie2 weken geleden

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag

Op 20 mei 2026 bracht het CBS weer de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart in Nederland uit. De conclusies uit dat...

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Column2 weken geleden

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis. Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek3 weken geleden

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve

Op 3 juni aanstaande zit Rob Jetten 100 dagen op zijn positie als eindverantwoordelijke voor wat er in ons land...

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Klimaat3 weken geleden

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou...

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’ Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Column3 weken geleden

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij...

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden? Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Column3 weken geleden

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand...

Waardevolle tips tegen het hantavirus Waardevolle tips tegen het hantavirus
Column4 weken geleden

Waardevolle tips tegen het hantavirus

Enkele wijze lessen om u te wapenen tegen het hantavirus: Toiletpapier helpt niet, ga dus ook geen toiletpapier hamsteren. Stop...

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran
Economie4 weken geleden

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran

Het is inmiddels mei en de oorlog in Iran woedt dagelijks verder, ondanks de zogenaamde wapenstilstand. Hoe ziet de Nederlandse...

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden
Column4 weken geleden

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden

De beelden liegen er niet om, de knokploegen van de overheid, Romeo’s genaamd, houden stevig huis in Loosdrecht. Deze knokploegen...

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst
Politiek4 weken geleden

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst

De wereldorde is in beweging. Waar de Koude Oorlog ooit draaide om kapitalisme versus communisme, zien we in de 21e...

Hi ha hantavirus! Hi ha hantavirus!
Gezondheid1 maand geleden

Hi ha hantavirus!

Ik leerde 11 jaar geleden wat het hantavirus is, waar het vandaan komt en hoe het zich verspreidt. De vorige...

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting
Column1 maand geleden

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting

De kerntaken van de overheid richten zich op het waarborgen van veiligheid, rechtsorde, en het bevorderen van de volksgezondheid en...

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse
Column1 maand geleden

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse

Het heersende narratief dat de wereldeconomie na de crisis van 2008 is hersteld, is een vorm van gecoördineerde misleiding door...

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen Den Haag ziet honderden miljarden aankomen
Column1 maand geleden

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen

Er is een gezegde dat boekdelen spreekt: het is gemakkelijker je hond langs de plaatselijke slager te krijgen dan een...

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen
Gezondheid1 maand geleden

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen

Enkele maanden nadat de vaccinaties tegen het coronavirus waren begonnen, ontdekte de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) dat de...

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven
Politiek1 maand geleden

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven

De Europese Unie presenteert zichzelf als een bolwerk van democratie, rechtsstaat en gelijkheid. Het is een prachtig verhaal. Maar achter...

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast! Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!
Column1 maand geleden

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!

De wetenschap over de ‘wetenschap’ is dat er geen consensus bestaat binnen de wetenschap. Toch wordt ‘de wetenschap’ misbruikt om...

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt
Klimaat1 maand geleden

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt

Eindelijk gaat het doemscenario van het IPCC de prullenbak in. De Volkskrant vond het nieuws belangrijk genoeg voor de voorpagina....

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn
Column1 maand geleden

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn

Wie droomt van een rechtse regering zou daar nog eens goed over moeten nadenken, aangezien er een aantal zaken structureel...

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing
Politiek1 maand geleden

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing

  Rondetafelgesprek over verkiezingen en de Digital Services Act Zes weken voor de verkiezingsdag in 2025 organiseerde de Autoriteit Consumenten...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek1 maand geleden

Ambtenarenlogica: onverwachte extra opbrengst te duur om terug te geven

Ik probeer me oprecht te verplaatsen in Rob Jetten om zijn gedachtegang te volgen. Je hebt als idealist de ‘missie’...

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren
Column2 maanden geleden

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren

In een lijvig rapport heeft de AIVD verslag gedaan over de situatie in Nederland. Onze aandacht gaat uit naar wat...

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken
Economie2 maanden geleden

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken

De tijd is er rijp voor: een artikel over hoe de elites in het Westen vanaf circa het jaar 2000...

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is? Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?
Column2 maanden geleden

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?

Nu de Tweede Kamer een heel nieuwe betekenis heeft gegeven aan het woord ‘illegaliteit’ biedt dit kansen voor de vele...

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos
Economie2 maanden geleden

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos

Een van de grotere blunders van het nieuwe kabinet tot op heden is het ‘steunpakket’ voor burgers en bedrijfsleven ter...

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde
Column2 maanden geleden

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde

Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat Nederland afhankelijker is van ‘fossiel’...

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran
Economie2 maanden geleden

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran

De oorlog in Iran is geen ver-van-ons-bed-show. Integendeel: Nederlandse huishoudens betalen nu al de rekening en die zal de komende...

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing Duurzaam is het probleem, niet de oplossing
Klimaat2 maanden geleden

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing

Als we nog meer hadden ingezet op duurzame energiebronnen, dan hadden we nu niet zo in de problemen gezeten door...

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait? Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?
Column2 maanden geleden

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?

We gooien miljarden euro’s gemeenschapsgeld in een megalomaan project: een kerncentrale die alleen mag draaien als het niet waait. Prachtig...

Trending

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

© Stiching Indepen - alle rechten voorbehouden. - indepen.eu | KVK: 88160408 | Algemene voorwaarden

Colofon FAQ Contact

Volg ons via