Column

Opnieuw CTB: VNO-NCW en MKB draaien ondernemers de nek om

Avatar foto

op

Opnieuw CTB: VNO-NCW en MKB draaien ondernemers de nek om
Deel dit nieuws
Foto: INDEPEN

Werkgeversorganisaties als VNO-NCW en MKB-Nederland draaien eigenhandig hun eigen leden, de ondernemers, én de samenleving de nek om door het CTB (coronatoegangsbewijs) weer terug te wensen als coronamaatregel de aankomende winter. Of: deze in ieder geval niet uit te sluiten als laatste redmiddel mocht de boel anders weer dicht gaan. Dat meldt het Algemeen Dagblad op 10 augustus 2022. De gevolgen zijn niet mals.

Meer dan 50% omzetverlies?

Er zal hoogstwaarschijnlijk sprake zijn van (veel) meer dan 50% aan omzetverlies. En dat nog wel voor een bewezen niet werkend instrument, dat daarbij ook nog mensenrechten schendt. Winkelen en horecabezoek zijn niet alleen nuttige bezigheden, maar betreffen ook activiteiten die mensen bovenmatig appreciëren. Een barrière opwerpen bij de ingang van een winkel/café/restaurant gaat daarom veel omzet kosten. Nu is een mondkapje ook al een onding met een negatieve impact op de omzet, maar de mogelijke invoering van de coronapas bij de ingang is helemaal een brug te ver. Niet alleen de ongevaccineerden raak je zo kwijt. Dat betreft in het aankomend najaar zo’n 40 à 45% van de volwassen bevolking (hooguit 60% zal volledig geboosterd zijn, is de verwachting). Maar denk ook eens aan al die vriendinnengroepen die op een zaterdag gezellig samen gaan shoppen. Als er een vriendin bij is die geen QR-code heeft, haakt de hele groep af. Dat kan zo maar leiden tot veel meer dan de helft minder bezoekers in je winkel. Het is de opmaat naar een faillissement.

Mensen uitsluiten

Het is tijd om te allen tijde ‘nee’ te zeggen tegen iets wat een onderneming, de economie en de complete samenleving bewust kapot zal maken. Want naast een omzetkiller maakt het CTB ook onderscheid tussen mensen. Het sluit mensen uit. Mensenrechten worden geschaad. In alle opzichten is het CTB onwenselijk. Ik doe dan ook een oproep aan de werkgeversorganisaties om alsnog ‘nee’ te zeggen tegen dit onzalige plan. Want met failliete leden is er uiteindelijk ook geen werkgeversorganisatie meer. En we willen toch geen mensen uitsluiten? Of hen dwingen tot iets, een prik met een onduidelijk effect inmiddels, wat ze eigenlijk liever niet (meer) willen?

Mkb‘ers willen geen CTB

Wat is er in hemelsnaam in de hoofden van de besturen van deze werkgeversorganisaties omgegaan om dat CTB überhaupt te durven bepleiten? Is men gezwicht voor berichten vanuit de regering? Dat men toch maar moet meewerken als het kabinet daarom vraagt? Kennelijk wordt het bestuur van deze werkgeversorganisaties bevolkt door mensen die graag hun goede wil willen tonen, zodat het landsbestuur weer kan zeggen: “Zie je wel, de werkgevers willen het zelf.” Maar de leden willen het niet. Ik ken in ieder geval geen enkele mkb’er die voorstander is van het CTB.

Volg niet altijd de EU

Daarbij lijkt ook ons kabinet (deels) te worden aangestuurd door de EU, in die zin dat de EU een groot voorstander is van het CTB. En ons kabinet is volgzaam. Té volgzaam. Waar is onze eigen, Nederlandse soevereiniteit gebleven? Onze Hollandse nuchterheid?

De coronapas is dus ongewenst. De QR-code is een farce. Deze voorkomt geen besmettingen. Omdat gevaccineerden namelijk ook besmettelijk zijn. De QR-code dient daarom geen enkel praktisch nut. Ook TNO heeft in opdracht van de regering aangetoond dat het CTB geen zin heeft en dat deze hele bevolkingsstammen tegen elkaar opzet. Grote groepen mensen worden achtergesteld. Omdat zij geen toegang meer hebben tot de horeca, de winkel, de sportkantine, het museum, de sportschool, de muziekles, het theater, de bioscoop, het vliegtuig. Et cetera.

Ventileren, dat werkt wél

Vrijwel geen enkele coronamaatregel heeft een positief effect gehad, integendeel zelfs. De enige coronamaatregelen die wél een zeker netto positief effect hebben, zijn vrij simpel: thuisblijven bij klachten, ventileren en het verhogen van de ziekenhuiscapaciteit, zeker ook qua verpleegkundigen. Dát zijn de maatregelen die prima zijn en ook weinig ingrijpend voor bedrijven en burgers.

Dus daarom, werkgeversorganisaties: stop het steunen van het coronatoegangsbewijs. U doet uw leden én de gehele maatschappij er een groot plezier mee.

INDEPEN staat voor een onafhankelijk en pluriform medialandschap met ruimte voor kritische en diepgaande journalistiek. Steun onafhankelijk nieuws voor slechts €2 per maand.

JA, ik help jullie!

1 Reactie

  1. Sjaak

    14 augustus 2022 in 16:33

    Het wordt je hoe dan ook door de strot geduwd, die ctb (coronatoegangsbewijs).
    Die naam dekt trouwens ook de lading niet, immers letterlijk vertaalt: toegangsbewijs, gerelateerd aan corona.

  2. jan

    14 augustus 2022 in 23:56

    Zo ist precies…

  3. Michel Schreuders

    16 augustus 2022 in 11:36

    Als je collectief en dus met iedereen weigert stort alles als een kaartenhuis in elkaar

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Column

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Foto: ANP

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis.

Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:

  • Iedereen moet zich gehoord voelen
  • Er zijn emoties aan beide kanten en daar moeten we oog voor hebben
  • We staan voor een ingewikkelde opgave waarvoor geen eenvoudige oplossingen bestaan
  • De gebeurtenissen van vanavond laten zien hoezeer dit onderwerp mensen raakt
  • Wij blijven inzetten op verbinding
  • Van de brandweer blijf je af
  • Het is vooral belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven
  • Dit gedrag is onacceptabel, dat doe je niet
  • We begrijpen de zorgen die momenteel leven in de samenleving en we nemen die uiterst serieus
  • Ik roep iedereen op de rust te bewaren en respect te hebben voor elkaar
  • De gemeente blijft in nauw overleg met alle betrokken partijen
  • Dit vereist een zorgvuldige aanpak
  • We nemen de signalen uit de wijk mee in het verdere proces
  • Niemand is gebaat bij verdere polarisatie
  • We willen dat het debat op een respectvolle manier gevoerd wordt
  • Er zijn geen makkelijke antwoorden, maar wegkijken is geen optie

Er is maar één antwoord dat u vooral niet hoort:

We gaan de instroom beperken, want dat was de voorwaarde voor de spreidingswet en is afgesproken in het regeerakkoord.

Ondertussen komen er iedere week 900 tot 1.000 nieuwe asielzoekers bij… dag in, dag uit, week in, week uit, maand in, maand uit, jaar in, jaar uit.

‘Ja’ zeggen en ‘nee’ doen, dat is de huidige politiek in een wereld vol metaforen.

U leest het al, de politiek gaat de asielcrisis in ieder geval niet oplossen!

Verder Lezen

Column

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Videostill Haagse Schilderswijk

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij als enigen associaties leggen die anderen niet zien, maar waarbij ze wel alle middelen inzetten om anderen te dwingen bepaalde woorden niet langer te gebruiken. Prachtig voorbeeld uit het verleden is het woord ‘gastarbeider’ dat plaats moest maken voor ‘allochtoon’. Gek genoeg is het woord ‘allochtoon’ inmiddels ook beladen.

Een ander voorbeeld is een ‘illegaal’ die onder druk van bepaalde groeperingen nu een ‘documentloze’ wordt genoemd. Dat is exact hetzelfde en even illegaal, maar het klinkt nu alsof de persoon in kwestie zijn papieren gewoon verloren is. Ook het woord ‘blank’ wordt door dezelfde groep vervangen door het woord ‘wit’, van RAL 9010 naar RAL 9016 zeg maar. Nét niet hetzelfde, maar het klinkt vele malen beter.

Inmiddels leidt het woord ‘omvolking’ tot een soort van uitslag bij wederom dezelfde groeperingen, terwijl het woord gewoon in ‘de Dikke’ staat.

Volgens de Dikke van Dale betekent ‘omvolking’ het volgende:

omvolking (v; meervoud: omvolkingen)

  1. (historisch; ongunstig; in verband met het nazisme) vervanging van de oorspronkelijke bevolking van een land of gebied, m.n. door etnische zuivering.
  2. (voornamelijk ongunstig; m.n. bij tegenstanders van het multiculturalisme) verandering van de samenstelling van de bevolking van een land of gebied, m.n. planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners, b.v. door stimulering van volksverhuizing of massa-immigratie.

Geen van beide betekenissen is volgens ‘de Dikke’ gunstig. Van de eerste betekenis is in Nederland geen enkele sprake, etnische zuiveringen kennen we recent van Azerbeidzjan, Birma, of Sudan waarbij sprake is van massale gedwongen verdrijving, met beschuldigingen van intimidatie, culturele uitwissing en schendingen van internationaal recht.

In de tweede betekenis is sprake van een planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners.

Kijken we naar de realiteit volgens het CBS in 2025 dan is in de grote steden sprake van een bevolkingssamenstelling met als percentage migratieachtergrond:

  • Amsterdam:  59,6 procent
  • Den Haag:      59,9 procent
  • Rotterdam:    56,5 procent
  • Utrecht:          40,3 procent
  • Eindhoven:    44-46 procent
  • Almere:           49,3 procent

Kijken we naar het jaar 2000 en stellen we CBS dezelfde vraag dan is het antwoord op niet-westerse bevolking:

  • Amsterdam:  30-33 procent
  • Rotterdam:    28-32 procent
  • Den Haag:      26-30 procent
  • Utrecht:          20 procent of lager

In 25 jaar tijd is dus sprake van vrijwel een verdubbeling van het aantal inwoners met migratieachtergrond in de grote steden. Van een vervanging van de bevolking wordt ontkennen wel wat lastig met deze harde cijfers, maar is dat dan planmatig? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als er al jarenlang wekelijks tussen de 500 en 1.000 mensen het land binnenkomen, en iedere keer weer uit andere landen maar wel iedere keer tussen de 500 en 1.000 wekelijks dan zal iedere statisticus een verband zien. De volgens de Dikke ‘verandering van de samenstelling van de bevolking’ valt ook niet te ontkennen met deze cijfers.

Kortom, de term ‘omvolking’ lijkt feitelijk te kloppen, net zoals iemand die blank is door een gekleurde bril ook wel ‘wit’ genoemd kan worden.

Om te voorkomen dat bepaalde groepen altijd de Godwin-kaart trekken zodra iemand het woord ‘omvolking’ in zijn of haar mond neemt hebben we gezocht naar een minder beladen woord dat exact dezelfde betekenis heeft en toch anders klinkt:

  • bevolkingsvervanging (meest neutrale en gangbare term),
  • demografische vervanging,
  • volkerenvervanging,
  • bevolkingssubstitutie.

Vanaf nu zou dus gesproken kunnen worden over bijvoorbeeld ‘demografische vervanging’, dat is inhoudelijk en feitelijk correct (met goedkeuring van het CBS en misschien straks wel van de NOS) en dekt de lading volledig. Er is dan voorlopig ook geen sprake meer van een ‘hondenfluitje’ bij het woord ‘omvolking’ zoals Jan Paternotte van D66 op de nationale zender zo stellig beweert. Er is gewoon sprake van newspeak, zoals George Orwell dat zo prachtig verwoordt. Die kan dan mooi in het rijtje wit, allochtoon en documentloos.

‘Demografische vervanging’, goed onthouden!

Verder Lezen

Column

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Foto: ANP

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand verkeert en er opnieuw maatregelen kunnen worden doorgedrukt. Dit document is speciaal voor bèta-onderlegden, aan mensen die aan dyscalculie lijden is het verspilde moeite om uit te leggen dat de samenleving voor de gek wordt gehouden.

Oorzaak van het ‘energietekort’ zou de afsluiting van de Straat van Hormuz zijn. Door deze vaargeul varen de olieboten die dat vervolgens over de wereld verspreiden. Van de wereldwijde olie komt 20 procent (17-20 miljoen vaten olie per dag) via de Straat van Hormuz. De olie die via de Straat van Hormuz wordt getransporteerd komt vooral uit landen rond de Perzische Golf (zoals Saoedi-Arabië, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten en Koeweit) en gaat hoofdzakelijk naar Azië (China, India, Japan), níét naar Europa.

Slechts 2 tot 4 procent van die wereldwijde 20 procent (en nu wordt het ingewikkeld voor de dyscalculie’ers) gaat naar de Europese markt. Europa importeert circa 90 procent van zijn oliebehoefte. De meeste olie komt uit Noorwegen, de Verenigde Staten, West-Afrika en Kazachstan (via pijpleidingen). Azië is voor 60 tot 80 procent afhankelijk van olie die door de Straat van Hormuz komt en is daardoor veel kwetsbaarder.

De Europese markt is voor 10 tot 20 procent afhankelijk van olie die door de Straat van Hormuz wordt getransporteerd. Per Europees land zijn de verschillen vrij groot: Duitsland is voor 5-15 procent afhankelijk, Italië voor 20-35 procent, Frankrijk voor 10-20 procent, Griekenland voor 30-40 procent en Nederland voor 15-25 procent. Echter, Nederland is één van de grootste olie- en raffinageknooppunten ter wereld, een groot deel van alle olie die in Nederland binnenkomt (70-80 procent) wordt weer geëxporteerd als benzine, diesel of kerosine en daarmee speelt Nederland een grote rol in de Europese distributie. Nederland is veel meer een doorvoer- en verwerkingsland dan een eindverbruiker.

Samengevat is Noord-Europa redelijk gediversifieerd en is Zuid-Europa duidelijk afhankelijker. Europa is in zijn geheel voor 10-20 procent getroffen door een blokkade van de Straat van Hormuz. Dat heeft economische gevolgen (hogere prijzen) maar Nederland hangt echt aan de allerlaatste boom.

Spreken over energietekorten in Nederland is dus een politiek statement dat helemaal nergens op gebaseerd is, niet door de oorlog in Iran, niet door mogelijke fysieke tekorten in de havens van Rotterdam. In Nederland langzamer rijden, een thuiswerkdag of andere ‘maatregelen’ zijn dus politieke besluiten die werkelijk helemaal niets te maken hebben met (dreigende) tekorten, simpelweg omdat die er niet zijn. Eventuele maatregelen zijn koren op de molen van klimaatfetisjisten, en die zijn er voldoende in Nederland om het land wederom in een wurggreep te krijgen van onzinnige maatregelen. Voorlopig cashen ze vooral in Nederland en met name in Den Haag, want al die export van olie-producten gaat minimaal langs de btw-kassa.

 

±25% blijft in Nederland (brandstoffen, industrie)

±50% wordt geraffineerd en daarna geëxporteerd

±25% wordt vrijwel direct doorgevoerd zonder raffinage

 

 

 

 

Verder Lezen

Recent

Er is een stroomoverschot, geen tekort Er is een stroomoverschot, geen tekort
Klimaat1 dag geleden

Er is een stroomoverschot, geen tekort

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Politiek2 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

De Groningse gasbevingen-lotto De Groningse gasbevingen-lotto
Politiek3 dagen geleden

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Politiek4 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3? EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?
Politiek5 dagen geleden

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?

Op zoek naar steeds meer geld om de groeiende ambities van de EU te dekken, gaf Ursula von der Leyen...

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Klimaat1 week geleden

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig...

Haat tegen politici begint met wanhoop Haat tegen politici begint met wanhoop
Politiek1 week geleden

Haat tegen politici begint met wanhoop

De afgelopen weken publiceerde de Volkskrant meerdere artikelen over de toenemende stroom haatberichten richting Nederlandse politici op sociale media, met...

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia ‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia
Politiek1 week geleden

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia

‘De diensten’ is een verzamelnaam voor de NCTV, AIVD en MIVD. Het zijn dezelfde spelers die met behulp van geavanceerde...

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren… Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…
Wetenschap2 weken geleden

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…

Het was te verwachten… de eerste verdachte Marion Koopmans in het coronaverhoor komt meteen met het meest voor de hand...

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie
Economie2 weken geleden

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie

Om maar met de deur in huis te vallen: bijna 5 procent van alle in Nederland verbruikte stroom gaat momenteel...

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat
Politiek2 weken geleden

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat

In de Tweede Kamer vond onlangs een deerniswekkend ‘debat’ plaats over de asielwet. Alhoewel, van een werkelijk debat was geen...

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag
Economie2 weken geleden

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag

Op 20 mei 2026 bracht het CBS weer de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart in Nederland uit. De conclusies uit dat...

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Column2 weken geleden

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis. Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek3 weken geleden

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve

Op 3 juni aanstaande zit Rob Jetten 100 dagen op zijn positie als eindverantwoordelijke voor wat er in ons land...

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Klimaat3 weken geleden

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou...

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’ Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Column3 weken geleden

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij...

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden? Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Column3 weken geleden

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand...

Waardevolle tips tegen het hantavirus Waardevolle tips tegen het hantavirus
Column4 weken geleden

Waardevolle tips tegen het hantavirus

Enkele wijze lessen om u te wapenen tegen het hantavirus: Toiletpapier helpt niet, ga dus ook geen toiletpapier hamsteren. Stop...

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran
Economie4 weken geleden

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran

Het is inmiddels mei en de oorlog in Iran woedt dagelijks verder, ondanks de zogenaamde wapenstilstand. Hoe ziet de Nederlandse...

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden
Column4 weken geleden

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden

De beelden liegen er niet om, de knokploegen van de overheid, Romeo’s genaamd, houden stevig huis in Loosdrecht. Deze knokploegen...

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst
Politiek4 weken geleden

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst

De wereldorde is in beweging. Waar de Koude Oorlog ooit draaide om kapitalisme versus communisme, zien we in de 21e...

Hi ha hantavirus! Hi ha hantavirus!
Gezondheid1 maand geleden

Hi ha hantavirus!

Ik leerde 11 jaar geleden wat het hantavirus is, waar het vandaan komt en hoe het zich verspreidt. De vorige...

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting
Column1 maand geleden

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting

De kerntaken van de overheid richten zich op het waarborgen van veiligheid, rechtsorde, en het bevorderen van de volksgezondheid en...

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse
Column1 maand geleden

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse

Het heersende narratief dat de wereldeconomie na de crisis van 2008 is hersteld, is een vorm van gecoördineerde misleiding door...

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen Den Haag ziet honderden miljarden aankomen
Column1 maand geleden

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen

Er is een gezegde dat boekdelen spreekt: het is gemakkelijker je hond langs de plaatselijke slager te krijgen dan een...

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen
Gezondheid1 maand geleden

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen

Enkele maanden nadat de vaccinaties tegen het coronavirus waren begonnen, ontdekte de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) dat de...

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven
Politiek1 maand geleden

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven

De Europese Unie presenteert zichzelf als een bolwerk van democratie, rechtsstaat en gelijkheid. Het is een prachtig verhaal. Maar achter...

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast! Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!
Column1 maand geleden

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!

De wetenschap over de ‘wetenschap’ is dat er geen consensus bestaat binnen de wetenschap. Toch wordt ‘de wetenschap’ misbruikt om...

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt
Klimaat1 maand geleden

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt

Eindelijk gaat het doemscenario van het IPCC de prullenbak in. De Volkskrant vond het nieuws belangrijk genoeg voor de voorpagina....

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn
Column1 maand geleden

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn

Wie droomt van een rechtse regering zou daar nog eens goed over moeten nadenken, aangezien er een aantal zaken structureel...

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing
Politiek1 maand geleden

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing

  Rondetafelgesprek over verkiezingen en de Digital Services Act Zes weken voor de verkiezingsdag in 2025 organiseerde de Autoriteit Consumenten...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek1 maand geleden

Ambtenarenlogica: onverwachte extra opbrengst te duur om terug te geven

Ik probeer me oprecht te verplaatsen in Rob Jetten om zijn gedachtegang te volgen. Je hebt als idealist de ‘missie’...

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren
Column2 maanden geleden

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren

In een lijvig rapport heeft de AIVD verslag gedaan over de situatie in Nederland. Onze aandacht gaat uit naar wat...

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken
Economie2 maanden geleden

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken

De tijd is er rijp voor: een artikel over hoe de elites in het Westen vanaf circa het jaar 2000...

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is? Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?
Column2 maanden geleden

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?

Nu de Tweede Kamer een heel nieuwe betekenis heeft gegeven aan het woord ‘illegaliteit’ biedt dit kansen voor de vele...

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos
Economie2 maanden geleden

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos

Een van de grotere blunders van het nieuwe kabinet tot op heden is het ‘steunpakket’ voor burgers en bedrijfsleven ter...

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde
Column2 maanden geleden

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde

Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat Nederland afhankelijker is van ‘fossiel’...

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran
Economie2 maanden geleden

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran

De oorlog in Iran is geen ver-van-ons-bed-show. Integendeel: Nederlandse huishoudens betalen nu al de rekening en die zal de komende...

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing Duurzaam is het probleem, niet de oplossing
Klimaat2 maanden geleden

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing

Als we nog meer hadden ingezet op duurzame energiebronnen, dan hadden we nu niet zo in de problemen gezeten door...

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait? Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?
Column2 maanden geleden

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?

We gooien miljarden euro’s gemeenschapsgeld in een megalomaan project: een kerncentrale die alleen mag draaien als het niet waait. Prachtig...

Trending

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

© Stiching Indepen - alle rechten voorbehouden. - indepen.eu | KVK: 88160408 | Algemene voorwaarden

Colofon FAQ Contact

Volg ons via