Klimaat

‘Stikstofcrisis’ is uitsluitend een politiek probleem

Avatar foto

op

‘Stikstofcrisis’ is uitsluitend een politiek probleem
Deel dit nieuws
Foto: ANP

Het beeld dat de overheid werkelijk geen idee heeft waar ze mee bezig is werd deze week nog eens versterkt door de stuitende onwetendheid van stikstofminister Christianne van der Wal-Zeggelink. “Stikstof stapelt zich op, het neemt niet af, het verdampt niet, het stapelt zich op”, en dat uit de mond van een minister die tot doel heeft de ‘stikstofcrisis’ aan te pakken.

De uitzonderlijke positie van Nederland in de stikstofaanpak

In dit artikel hebben we duidelijk gemaakt dat Nederland in de stikstof-aanpak in Europa een uitzonderlijke positie inneemt. Nederland heeft veruit de meeste zogenaamde Natura 2000-gebieden, Nederland hanteert veel strengere normen op basis van dezelfde Europese regelgeving en Nederland modelleert als enige land de stikstofdepositie. Iedere boer kan u vertellen dat in de directe omgeving van een koeien- of varkensstal het gras beter groeit dan daarbuiten. Dat komt door de stikstofdepositie vanuit de stal waarmee belangrijke voedingsstoffen voor de groei van gras vrijkomen. Wat nog buiten een straal van zo’n 500 meter valt is afhankelijk van het weer, de voeding van het vee, de windrichting, het vocht in de lucht, het stikstof dat al in de grond zit en vele, vele andere factoren. Nergens is ooit aangetoond dat de stikstofemissie verder dan die 500 meter komt, behalve in de modellen van het RIVM. In de rest van Europa heeft men geredeneerd dat dit niet betrouwbaar meetbaar en controleerbaar is, laat staan te modelleren, en dus kijkt men er niet naar. In Nederland niet. Een uitermate complex model is door het RIVM ontwikkeld, echter, de manier waarop het model functioneert is volslagen onbekend en er wordt ook geen inzage in gegeven.

De politieke kern van het stikstofprobleem

De kern van het probleem is de politiek zelf. Zij hebben de boeren (en het land) opgezadeld met een wet die in de uitvoering niet werkt omdat deze onrealistisch is. Alles wordt opgehangen aan volslagen arbitraire grenzen, de stikstofdepositie uit een model, die in de praktijk niet meetbaar en te valideren valt, maar wel de norm is. Actiegroepen maken hier handig gebruik van door de overheid te wijzen op overschrijdingen van de wet om dit vervolgens bij de rechter aan te vechten. De rechter kan niet anders dan de gegevens   toetsen aan de wet, en kan alleen maar tot de conclusie komen dat men zich niet aan de wet houdt. Of het redelijk, relevant of zinvol is speelt geen enkele rol. En zo maakt de politiek van een juridisch probleem (aan de stikstofnorm voldoen) een politiek probleem en probeert dat op te lossen door een technische oplossing. Twee recente voorbeelden hiervan zijn de technische ‘oplossingen’ van het ‘stikstofprobleem’ waardoor de bouw stilviel. Het vee ander voedsel geven en 100 km/h op de snelwegen gaan rijden. Iedereen voelt aan zijn klompen aan dat dit geen oplossingen kunnen zijn, maar het RIVM heeft het uitgerekend en dus klopt het voor de politiek.

De maatschappelijke onvrede over het stikstofbeleid

Langzamerhand heeft ook de samenleving in de gaten dat het niet klopt, de voedselvoorziening van een land op het spel zetten omwille van een boekhoudkundig probleem op basis van modellen. In plaats van dat de politiek ervoor kiest om de wetgeving aan te passen, kiest de wetgever ervoor om de samenleving nog meer zand in de ogen te strooien. Zo verscheen er van het RIVM recent een lijst met de top 100 stikstof producerende bedrijven. Bovenaan prijken hoofdzakelijk landbouwbedrijven. De lijst werd, nadat hij door talloze ‘experts’ bij het RIVM en het ministerie door de handen was gegaan, gepubliceerd. Waarom ‘experts’ tussen aanhalingstekens? Iedereen die een beetje ingevoerd is in de materie kon zien dat de lijst nergens op gebaseerd was, en dat bleek ook enkele dagen later (5 april 2022) waarna de lijst ijlings door het RIVM werd ingetrokken, vergezeld van een nederige excuusbrief. Er kwam een nieuwe lijst, maar ook deze klopt in de verste verte niet. De stikstofemissies van de veehouderij zijn grotendeels bekend, omdat veehouderijbedrijven voor het merendeel beschikken over vergunningen. Die vergunningen zijn blijkbaar niet gebruikt voor deze lijst, want de getallen op de vernieuwde lijst komen in de verste verte niet overeen met de vergunde hoeveelheden (ze zijn vele malen hoger). En dan nog iets… op de vernieuwde lijst staan opeens de kolencentrales in de top 20. Kolencentrales beschikken allemaal over DeNOx-installaties die de NOx (gasmengsel van verschillende stikstofverbindingen) uit de rookgassen haalt. Hun NOx-emissie is dus nihil. De hernieuwde lijst is een lijst met producenten van stikstof, waarbij volledig voorbijgegaan wordt aan de technische maatregelen die de desbetreffende bedrijven hebben gedaan om de emissies te reduceren. De lijst lijkt dan ook louter bedoeld om te zorgen voor een (onjuiste) maatschappelijke beeldvorming en het creëren van politieke draagkracht om de veehouderij uit te kunnen kopen. De enkeling die ingevoerd is in de materie ziet op welke flagrante wijze de overheid misbruik maakt van de onwetendheid van de massa.

De impact op boeren en hun toekomst

En de boer? Die zit op de blaren. Door het gevoerde beleid van deze overheid zitten ze tussen de wal en het schip. Voor investeringen (ook voor milieuvoorzieningen!) krijgen ze geen financiering bij banken omdat hun situatie ongewis is. Velen leven in onzekerheid over de toekomst van hun bedrijf en iedereen begrijpt dat het vechten tegen een papieren tijger is. Iedere boer die zich hiertegen verzet wordt het slachtoffer van de overheid en dit resultaat doet niet onder voor de toeslagenaffaire. Pleitnota’s worden de dag vóór de rechtszitting door overheidsinstanties ingetrokken waardoor de rechtszitting niet plaatsvindt, aan WOB-verzoeken wordt na lang trekken en duwen voldaan maar vervolgens mogen de bevindingen niet publiek worden gemaakt (ja, u leest het goed!). Boeren die klem zitten tussen Natura-2000-gebieden wordt door overheden en actiegroepen het leven zuur gemaakt, maar wrang genoeg komt het niet tot uitkoop, ze worden uitgerookt. De boer die het waagt in verzet te gaan krijgt te maken met inspecteurs die om de haverklap op hun erf staan om de bedrijfsvoering te controleren, om keer op keer tot de conclusie te komen dat alles klopt. Mocht de boer zich als deskundige voegen in een overlegorgaan, dan is dat doorgaans een kort leven beschoren. Er is geen enkele branche in Nederland die wettig verplicht is zoveel bloot te geven van haar eigen bedrijfsvoering, waardoor de overheid tot achter de komma kan uitrekenen wat er overblijft voor de boer, ook dat is beschamend.

De rol van het RIVM en politieke verdedigers

De verdedigers van dit ‘beleid’ zijn een handjevol politici die ook hier weer, net als in andere dossiers, het RIVM misbruiken voor een ‘wetenschappelijke’ onderbouwing. Het RIVM houdt haar kaarten al jarenlang tegen de borst, wetende dat ze anders door de mand vallen met hun aannames en modellen. Het RIVM is niet bereid hun modellen aan de werkelijkheid te toetsen, maar wees de komende weken niet verbaasd over onthullingen op dat vlak.

De financiële inzet en de toekomst van het stikstofbeleid

25 Miljard wordt niet gebruikt om een vermeend stikstofprobleem op te lossen, maar om het gezicht van deze verstikkende overheid te redden. Want wat is er simpeler dan de regelgeving gelijk te schakelen met de ons omringende landen, waardoor het stikstofprobleem niet meer bestaat? U krijgt de rekening voor deze halsstarrigheid van enkele politici, de boer zit op de blaren. Toegegeven, het is erg lastig in dit dossier onafhankelijk te blijven…

INDEPEN staat voor een onafhankelijk en pluriform medialandschap met ruimte voor kritische en diepgaande journalistiek. Steun onafhankelijk nieuws voor slechts €2 per maand.

JA, ik help jullie!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klimaat

Er is een stroomoverschot, geen tekort

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Er is een stroomoverschot, geen tekort
Screenshot NOS

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de situatie in Nederland en Duitsland goed analyseert ziet dat die boodschap behoorlijk vertekend is. Een overschot aan groene stroom is het echte probleem waar we mee zitten. En dat gaan we niet oplossen met nog meer windmolens en zonneparken.

Er dreigt in 2028 al een elektriciteitstekort, aldus netbeheerder TenneT in een persbericht dat door de NOS en vrijwel alle mainstreammedia is overgenomen. De NOS stelt dat “[h]et dreigend tekort aan elektriciteit wordt veroorzaakt door de toenemende vraag. Steeds meer bedrijven schakelen over van gas op elektriciteit. Ook particulieren rijden steeds vaker op elektriciteit in plaats van benzine en stoken hun huis warm met elektrische warmtepompen in plaats van gas.”

Wat de NOS niet vermeldt, maar het onderliggende advies van TenneT wel, is dat er in de afgelopen twintig jaar helemaal geen sprake was van een toenemende vraag. Dit schrijft TenneT: “Ondanks dat de vraag naar elektriciteit al sinds ongeveer 2005 niet significant is veranderd (CBS, 2026), blijft de verwachting dat de energietransitie gepaard zal gaan met een significante groei van de elektriciteitsvraag.”

Stijging elektriciteitsverbruik?

De laatste maanden peilde ik tijdens lezingen de kennis hierover bij het publiek door middel van een quizvraag. Hoeveel is het elektriciteitsverbruik veranderd sinds 2005? A) gelijk gebleven B) 25 procent gestegen C) 50 procent gestegen of D) 100 procent gestegen. Vrijwel iedereen in de zaal kiest C of D. Want, zo redeneert men, we zijn toch aan het elektrificeren? Huizen van het gas, meer warmtepompen, meer elektrische auto’s en al die datacenters. De overheid zette zelfs een publiekscampagne in – Zet ook de knop om – om niet allemaal tegelijk stroom te gebruiken.

Daar tegenover staat echter dat apparaten steeds efficiënter worden en dat steeds meer industrie de deuren sluit, onder andere vanwege de hoge energieprijzen hier, die weer het gevolg zijn van de in gang gezette energietransitie.

Het elektriciteitsverbruik in Nederland steeg met zo’n 2 procent per jaar tussen 1990 en 2008 tot zo’n 123 TWh (terawattuur ofwel miljard kilowattuur) om daarna zelfs licht te dalen tot zo’n 115-120 TWh in de laatste jaren. Voor wie het niet gelooft, hieronder de grafiek op basis van CBS-data.

Stroomverbruik in Nederland in de periode 1990 tot en met 2023. Bron: CBS

TenneT blijft erin geloven dat de stagnatie in het stroomverbruik in de nabije toekomst toch echt voorbij is. “Elektrificatie wordt voor steeds meer toepassingen gezien als de belangrijkste verduurzamingsroute, zoals bijvoorbeeld voor het leveren van industriële proceswarmte (Rijksoverheid, 2025c). Hoewel efficiëntiewinst op een aantal vlakken de vraag omlaag brengt, zal de geëlektrificeerde energievraag in de industrie, transport en warmtesectoren en de nieuwe energievraag van datacenters deze efficiëntiewinsten ruimschoots overstijgen.”

TenneT verwacht dat zowel in een laag als een hoog scenario de elektriciteitsvraag de komende tien jaar flink gaat stijgen:

Figuur 3-1 uit het Tennet-advies met de verwachte vraag voor de komende tien jaar.

Zoals betoogd in een eerder artikel voor Indepen staat de chemische industrie in Europa het water aan de lippen. Vooral vanwege de hoge energieprijzen. Diverse chemische fabrieken en raffinaderijen gaan sluiten of zijn al gesloten. In Nederland gaat dit harder dan bij onze buren door de extra maatregelen van onze regering om gasgebruik peperduur te maken.

Een scenario waarbij een groot deel van de industrie verdwijnt uit ons land behoort blijkbaar niet tot de opties van TenneT. Alleen de toekomst zal leren hoe realistisch de verwachtingen van TenneT zijn geweest.Tijdens lezingen stel ik nog een andere vraag. Welk percentage van de stroom in Nederland is duurzaam? A) 3 procent B) 15 procent C) 30 procent of D) 50 procent.

Hier denkt het publiek juist dat het goede antwoord A of B is, terwijl antwoord D het goede is, 50 procent. Veel mensen vergeten dat in Nederland elektriciteit slechts zo’n 20 procent van het totale energieverbruik uitmaakt. Vijftig procent ‘duurzame’ stroom betekent dus pas tien procent ‘duurzame’ energie.

Vijftig procent ‘groene’ stroom uit met name zon en wind op land en wind op zee (en nog wat biomassa) is een hoog percentage als je bedenkt dat het om een jaargemiddelde gaat. In de winter levert zon nauwelijks iets op en in de zomer is er met name ’s nachts weinig wind. Met 50 procent als jaargemiddelde komen er al geregeld pieken voor waarop zon en wind meer dan 100 procent van de vraag leveren, stroomprijzen negatief worden en er stroom moet worden weggegooid (curtailment heet dat met een duur woord).

Zon en wind in Duitsland

In Nederland merken we dat en in Duitsland merken ze dat nog sterker. Dagblad Die Welt kwam onlangs met een artikel over wat ze daar het windstroom-raadsel noemen. Sinds 2020 bouwde Duitsland zo’n 2600 windmolens erbij en ook vele zonneparken (en zonnepanelen op daken). De jaarlijks geproduceerde groene stroom nam echter nauwelijks toe. De Nederlandse ingenieur Theo Wolters zette de Duitse cijfers op een rijtje. Hij gebruikte daarbij de eerste vijf maanden van het jaar zodat ook 2026 al meegenomen kan worden.

Het is een ingewikkeld plaatje, maar zeer belangrijk, dus ik leid de lezer er doorheen. Langs de y-as staan percentages. Het jaar 2020 is gekozen als referentiejaar en staat daarom op honderd procent. Alle lijnen op een na gaan daar dus doorheen. De lichtgroene lijn die vrij stijl omhoog loopt geeft de spectaculaire groei aan van het geïnstalleerd vermogen aan zon en wind. Dat klinkt ingewikkeld maar geeft simpelweg aan dat er veel nieuwe capaciteit is bijgekomen, windmolens en zonneparken.

De groei sinds 2020 is ongeveer 80 procent. Dus tachtig procent meer groene stroom zou je zeggen. Helaas niet. Daarvoor kijken we naar de gele lijn, geleverde zon en wind. Die steeg slechts 7 procent! Dus 80 procent meer wind- en zonnecapaciteit om slechts 7 procent meer zon en windstroom op te wekken. Allemaal gesubsidieerd. Dat is een zeer slechte investering! Er blijkt in het huidige Duitse systeem dus een maximum aandeel zon en wind te zijn dat het net aan kan en dat blijkbaar rond 2020 bereikt werd.

Het aandeel zon en wind (blauwe lijn) volgt in grote lijnen uiteraard de gele lijn, maar komt iets hoger uit. Dat komt doordat het totale elektriciteitsgebruik (stippellijn) gedaald is! Dat is een trend die in Duitsland al tien jaar gaande is. In 2015 was het stroomverbruik nog zo’n 600 TWh, in 2025 was het gedaald tot minder dan 500 TWh. De voornaamste reden: de-industrialisatie. De Duitse industrie staat mede vanwege de hoge energieprijzen (geen goedkoop gas meer uit Rusland, kerncentrales die gesloten zijn) zwaar onder druk.

Het gevolg van bovenstaande is dat de capaciteitsfactor (de lijn met onderbroken streepjes) – dat is een getal dat aangeeft hoe vaak een windmolen of een zonnepaneel op vol vermogen draait – flink is gedaald. Het percentage ‘groene’ stroom is door de licht gestegen productie en de dalende vraag echter wel gestegen en dat is te zien aan de onderste donkergroene lijn. Het was 40 procent in 2020 en is nu gestegen tot 47 procent. Die toename wordt uiteraard breed uitgemeten in de Duitse pers om de indruk te wekken dat de Energiewende een succes is.

Meer groene stroom dan het net aankan

De 47 procent in Duitsland is vergelijkbaar met wat we in Nederland halen (zon en wind zijn bij ons goed voor 44 procent want bij onze 50 procent groene stroom is ook biomassa inbegrepen) en in Duitsland loopt het systeem al helemaal spaak. Duitse energiedeskundigen speculeren nog over de belangrijkste oorzaken. Een opvallende trend is dat de productie van wind op zee de laatste jaren zelfs terugloopt ondanks de bouw van nieuwe molens.

Volgens prof. Sigismund Kobe van de TU Dresden is het mogelijk dat windmolens op zee veel wind afvangen waardoor de opbrengst van nieuwe molens terugloopt. Volgens een andere deskundige is er sprake van ‘kannibalisatie’. Door de explosieve groei in zon (zoals in Duitsland sinds 2022) zal windstroom minder opbrengen, omdat er op zonnige dagen al veel stroom is. En omgekeerd geldt hetzelfde op zeer winderige dagen.

Er is kortom meer groene stroom dan het net in Duitsland op dit moment aan kan. Natuurlijk is het mogelijk dat er op windstille dagen in de winter (zogenaamde Dunkelflautes) ook tekorten gaan ontstaan de komende jaren, omdat kolen- en gascentrales door het overschot aan gesubsidieerde zon en wind uit de markt gedrukt worden dan wel gesloten worden op last van de overheid vanwege ‘het klimaat’.

TenneT pleit nu voor het snel opzetten van een capaciteitsmarkt, waarbij kolen- en gascentrales betaald worden om stand-bye te blijven. Het geeft aan hoe onzinnig en inefficiënt het systeem is dat we aan het bouwen zijn. Zelfs als je nog tien keer zoveel zon- en windcapaciteit neerzet zullen er dagen zijn waarop die nagenoeg geen stroom leveren en blijven we afhankelijk van de back-up van kolen-, gas- of kerncentrales.

Verder Lezen

Klimaat

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Bron: BNNVARA Pauw & De Wit

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig volk om iets te bestrijden dat niet te bestrijden valt vraagt om onderbouwing. En die onderbouwing faalt.

Eerst werd de strijd aangebonden tegen de ‘opwarming van de aarde’, maar dat blijkt deels niet waar te zijn en deels niet de effecten te sorteren die hoegenaamd het gevolg zouden zijn. Na twintig jaar lopen de ijsberen nog steeds rond, staat Nederland nog altijd niet onder water en liggen de kustplaatsen er wereldwijd nog even vrolijk bij.

Van ‘opwarming van de aarde’ werd het frame verplaatst naar ‘klimaatverandering’. Altijd prijs dus, want klimaatverandering is van alle tijden, of het nu warmer of kouder wordt. Ook dat faalt inmiddels, het zo geprezen IPCC van de VN moest recent toegeven dat de horrorscenario’s en hockeystick-grafieken, waarop de Nederlandse overheid en rechterlijke macht hun beleid hebben gebaseerd, niet realistisch waren.

Nu de miljarden blijven binnenstromen zonder dat aannemelijk gemaakt kan worden dat deze ook zinnig besteed worden is een nieuw frame noodzakelijk om dit te rechtvaardigen. En die is gevonden! Uw gezondheid is nu in gevaar door de klimaatverandering. Miljoenen jaren heeft de mensheid overleefd ondanks de klimaatverandering, maar nu wordt ‘gezondheid’ als nieuwe troef ingezet.

De mainstream media doen hier uiteraard weer volledig aan mee, met als gevolg de meest malle berichtgeving. Door de klimaatverandering lopen we nu het risico op ziektes uit de tropen, hittestress, huidkanker en hooikoorts. Niets meer over Amersfoort aan Zee, het uitsterven van ijsberen en andere doemscenario’s, die zijn immers al ongeloofwaardig verklaard.

Terwijl er geen miljarden beschikbaar zijn om verhoging van de AOW-leeftijd tot stilstand te brengen, word u tegelijkertijd rijp gemaakt om nog veel meer miljarden uit te geven om ervoor te zorgen dat u nóg ouder wordt.

Met elektrisch rijden en een warmtepomp gaat u ouder worden en bent u minder kwetsbaar voor enge ziektes. Laat voormalig beddenkoning en spreadsheet-manipulator Ernst Kuipers u dat maar wijs maken. Ergens voelt u wel aan dat er iets niet klopt toch?

Verder Lezen

Klimaat

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Foto: ANP

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou een catastrofale bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Deze claims zijn eenvoudig door te prikken en roepen de vraag op wat de werkelijke agenda van de WHO is.

“De impact van klimaatverandering is heel groot… zo groot dat er eigenlijk geen ontsnappen aan is.” Aldus Ernst Kuipers, de oud-minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in zijn hoedanigheid als lid van een speciale commissie die is opgezet door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In een actieplan stelt die commissie dat klimaatverandering in Europa moet worden behandeld als een internationale noodsituatie voor de volksgezondheid.

Het is niet de eerste keer dat de WHO op de klimaattrom slaat. In december 2024 zei dr. Tedros, de directeur-generaal van de WHO, in een hoorzitting van het Internationaal Gerechtshof dat klimaatverandering in essentie een gezondheidscrisis is. Sinds 2023 heeft de WHO een pagina over klimaatverandering online staan die zo begint: “Klimaatverandering draagt direct bij aan humanitaire noodsituaties als gevolg van hittegolven, bosbranden, overstromingen, tropische stormen en orkanen, en deze nemen toe in omvang, frequentie en intensiteit.”

De aandacht voor klimaatverandering bij de WHO is groter geworden sinds de coronapandemie. Gezondheid wordt ingezet om de urgentie van klimaatverandering te benadrukken.

Sterfte door extreem weer

Catastrofaal, gezondheidscrisis, noodsituaties, al die termen suggereren weer dat de mensheid – in dit geval als gevolg van klimaatverandering – in een enorme crisis verkeert met miljoenen doden tot gevolg. De WHO laat echter na de grafiek te tonen met sterfte door extreem weer. Die sterfte daalde sinds 1920 met meer dan 97 procent. Ik liet die grafiek van de Deense milieueconoom Bjørn Lomborg al in een eerder artikel voor Indepen zien en zal het vermoedelijk nog vaker doen. Het is simpelweg de belangrijkste grafiek om de klimaatdiscussie in perspectief te kunnen zien.

Rond 1920 stierven er gemiddeld bijna een half miljoen mensen per jaar door orkanen, overstromingen en met name door droogte die leidde tot mislukte oogsten en hongersnoden. Tegenwoordig is sterfte door extreem weer vooral extreem zeldzaam. Dit komt vooral door welvaart, betere infrastructuur, vroegtijdige waarschuwingen, irrigatie, airco en rampenmanagement, met andere woorden: adaptatie werkt.

Bedenk daarbij dat de wereldbevolking in deze periode steeg van twee naar acht miljard mensen. In termen van risico is de kans op overlijden door extreem weer dus nog sterker gedaald, met 99,4 procent. Ieder overlijden door natuurgeweld is tragisch, maar laten we de zaken in perspectief blijven zien. De kans om te overlijden in het verkeer is tegenwoordig zo’n honderd keer groter.

Hittedoden

Niets van dit perspectief wordt gedeeld door de WHO. Integendeel, de WHO doet voorkomen alsof de mensheid kwetsbaarder dan ooit is voor extreme weersomstandigheden, en zet daarbij vooral in op hittedoden. Volgens het WHO-document sterven er in Europa steeds meer mensen door extreme hitte. De WHO verwijst daarbij naar een onderliggend wetenschappelijk document dat in april gepubliceerd werd in het medische tijdschrift The Lancet. Een op het eerste gezicht indrukwekkende paper, geschreven door tientallen wetenschappers waaronder vele hoogleraren. Dezelfde Bjørn Lomborg van de grafiek hierboven maakte echter op social media gehakt van de nieuwe studie en hij noemt het zelfs “klimaatmisleiding uit het boekje” en “schaamteloze oneerlijkheid”. De stijging die The Lancet-onderzoekers ontwaren in hittedoden is volgens hem vrijwel volledig toe te schrijven aan de ouder wordende Europese bevolking. Ouderen zijn kwetsbaarder voor hitte en meer ouderen betekent dus meer hittedoden, zelfs bij gelijkblijvende temperaturen.

Volgens Lomborg hanteert The Lancet deze strategie al jaren. In 2021 stuurde Lomborg een brief erover naar The Lancet maar het lijkt aan dovemansoren gericht. Dat het hier om bewuste misleiding gaat wordt nog eens versterkt door het weglaten van andere cruciale informatie over extreme temperaturen: veel meer mensen sterven wereldwijd – ook in Europa – door extreme koude dan door extreme hitte. Een paper uit 2021 in nota bene The Lancet doet deze belangrijke observatie. Jaarlijks sterven er wereldwijd volgens die paper zo’n 5 miljoen mensen aan niet-optimale temperaturen (maar liefst ruim 9 procent van alle sterfgevallen). Zo’n 4,6 miljoen daarvan zijn echter gerelateerd aan koude, niet aan hitte! De verhouding koude- staat tot hittedoden is wereldwijd bijna 10 staat tot 1. Overigens zijn er grote regionale verschillen. In Europa en Latijns-Amerika is de verhouding 4:1. In Afrika is dit verrassend genoeg maar liefst 46:1. Daar is koude dus vele malen gevaarlijker dan hitte.

Bedenk dat dit statistische exercities zijn. Het is uiteraard niet zo dat er bij die doden ‘hittedode’ of ‘koudedode’ op de overlijdensakte staat. Het zijn epidemiologische schattingen van hoe hitte en koude kunnen hebben bijgedragen aan het overlijden van meestal al kwetsbare oudere mensen.

Lomborg wijst er geregeld op dat een opwarmende wereld gunstig zal zijn. Er zullen meer hittedoden vallen, maar daar staat een veel grotere daling van koudedoden tegenover:

Bron: Lomborg

Het WHO-document maakt überhaupt geen melding van koudedoden. De onderliggende Lancet-paper probeert wel een gekunsteld argument te maken dat in de toekomst hittedoden koudedoden zal gaan overstijgen. Erg onwaarschijnlijk als je bovenstaande grafiek ziet. Bedenk ook dat het bij een stijgende welvaart vrij gemakkelijk is om je te wapenen tegen zowel koude als hitte. De cijfers uit Afrika maken duidelijk dat het vooral een armoedekwestie is en dat voor armen koude dus vele malen gevaarlijker en dodelijker is dan hitte.

Lomborg zie je niet vaak speculeren waarom de WHO zo schaamteloos aan klimaatpropaganda doet. Andere onderzoekers doen dat wel. Bij Clintel sprak twee jaar geleden de Zweedse onderzoeker Jacob Nordangård. Hij doet als academicus veel onderzoek naar de rol van de VN en het World Economic Forum en schreef een dik proefschrift over de rol van de Rockefellers op onder andere de internationale klimaatagenda.

In het artikel ’Who made WHO? One World, One Health, One Leader’ beschrijft hij hoe de WHO (via het programma One Health) gezondheid, klimaat, dieren en ecosystemen integreert. Dit creëert een allesomvattend kader waarin klimaatverandering gelijkgesteld wordt aan een gezondheidscrisis, wat moet leiden tot meer macht voor internationale organisaties als de WHO en de VN in het algemeen.

Verder Lezen

Recent

Er is een stroomoverschot, geen tekort Er is een stroomoverschot, geen tekort
Klimaat2 dagen geleden

Er is een stroomoverschot, geen tekort

TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II
Politiek3 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel II

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

De Groningse gasbevingen-lotto De Groningse gasbevingen-lotto
Politiek4 dagen geleden

De Groningse gasbevingen-lotto

Er is een uitermate interessant artikel gepubliceerd bij ‘De Correspondent’ onder de titel “Hoe de Groningse gasbevingen ontaardden in een...

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen –  deel I
Politiek5 dagen geleden

De EU heeft de macht van nationale regeringen overgenomen – deel I

Critici stellen dat de Europese Unie geleidelijk steeds meer bevoegdheden naar zich heeft toegetrokken, waardoor nationale parlementen en regeringen steeds...

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3? EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?
Politiek6 dagen geleden

EU-vermogensbelastingen bovenop de nieuwe box 3?

Op zoek naar steeds meer geld om de groeiende ambities van de EU te dekken, gaf Ursula von der Leyen...

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing
Klimaat1 week geleden

Klimaatverandering vraagt om nieuwe framing

Het wil maar niet lukken, die klimaatverandering. De gedachte miljarden euro’s afhandig te maken van een kennelijk nog altijd gewillig...

Haat tegen politici begint met wanhoop Haat tegen politici begint met wanhoop
Politiek1 week geleden

Haat tegen politici begint met wanhoop

De afgelopen weken publiceerde de Volkskrant meerdere artikelen over de toenemende stroom haatberichten richting Nederlandse politici op sociale media, met...

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia ‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia
Politiek2 weken geleden

‘De diensten’ bepalen retoriek politiek en mainstreammedia

‘De diensten’ is een verzamelnaam voor de NCTV, AIVD en MIVD. Het zijn dezelfde spelers die met behulp van geavanceerde...

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren… Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…
Wetenschap2 weken geleden

Coronaverhoren: met de kennis van nu de kennis van toen negeren…

Het was te verwachten… de eerste verdachte Marion Koopmans in het coronaverhoor komt meteen met het meest voor de hand...

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie
Economie2 weken geleden

Datacenters zijn forse rem op groei Nederlandse economie

Om maar met de deur in huis te vallen: bijna 5 procent van alle in Nederland verbruikte stroom gaat momenteel...

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat
Politiek2 weken geleden

Tweede Kamer vecht met blote vuisten over asielcrisis, maar zonder resultaat

In de Tweede Kamer vond onlangs een deerniswekkend ‘debat’ plaats over de asielwet. Alhoewel, van een werkelijk debat was geen...

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag
Economie2 weken geleden

Brussel, massaimmigratie en wanbeleid drukken brede welvaart verder omlaag

Op 20 mei 2026 bracht het CBS weer de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart in Nederland uit. De conclusies uit dat...

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op
Column3 weken geleden

Holle woordenretoriek lost asielcrisis niet op

Nederland wacht met smacht op een antwoord op de asielcrisis. Gelukkig hebben we politici die daar een antwoord op hebben:...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek3 weken geleden

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve

Op 3 juni aanstaande zit Rob Jetten 100 dagen op zijn positie als eindverantwoordelijke voor wat er in ons land...

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet
Klimaat3 weken geleden

Schaamteloze klimaatpropaganda van de WHO en The Lancet

De WHO probeerde ons deze week weer de stuipen op het lijf te jagen met angstporno over klimaatverandering. Het zou...

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’ Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’
Column3 weken geleden

Alstublieft: een ander woord voor ‘omvolking’

De Nederlandse taal is voortdurend in beweging. Bepaalde groeperingen binnen de samenleving zijn nogal gevoelig voor bepaalde woorden omdat zij...

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden? Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?
Column4 weken geleden

Energietekort of in de wurggreep van de industrie en overheden?

Net zoals tijdens corona wordt er weer heerlijk gejongleerd met cijfers, net zo lang totdat de samenleving in de paniekstand...

Waardevolle tips tegen het hantavirus Waardevolle tips tegen het hantavirus
Column4 weken geleden

Waardevolle tips tegen het hantavirus

Enkele wijze lessen om u te wapenen tegen het hantavirus: Toiletpapier helpt niet, ga dus ook geen toiletpapier hamsteren. Stop...

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran
Economie4 weken geleden

Nederlandse economie bergafwaarts door oorlog Iran

Het is inmiddels mei en de oorlog in Iran woedt dagelijks verder, ondanks de zogenaamde wapenstilstand. Hoe ziet de Nederlandse...

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden
Column4 weken geleden

Loosdrecht toont de ontsporing van anonieme politie-eenheden

De beelden liegen er niet om, de knokploegen van de overheid, Romeo’s genaamd, houden stevig huis in Loosdrecht. Deze knokploegen...

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst
Politiek1 maand geleden

Globalisme versus nationalisme: een ideologische strijd om de toekomst

De wereldorde is in beweging. Waar de Koude Oorlog ooit draaide om kapitalisme versus communisme, zien we in de 21e...

Hi ha hantavirus! Hi ha hantavirus!
Gezondheid1 maand geleden

Hi ha hantavirus!

Ik leerde 11 jaar geleden wat het hantavirus is, waar het vandaan komt en hoe het zich verspreidt. De vorige...

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting
Column1 maand geleden

De oplossing: basisbelasting en daarnaast angstbelasting

De kerntaken van de overheid richten zich op het waarborgen van veiligheid, rechtsorde, en het bevorderen van de volksgezondheid en...

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse
Column1 maand geleden

Monetaire manipulatie en verdwijnen van de middenklasse

Het heersende narratief dat de wereldeconomie na de crisis van 2008 is hersteld, is een vorm van gecoördineerde misleiding door...

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen Den Haag ziet honderden miljarden aankomen
Column1 maand geleden

Den Haag ziet honderden miljarden aankomen

Er is een gezegde dat boekdelen spreekt: het is gemakkelijker je hond langs de plaatselijke slager te krijgen dan een...

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen
Gezondheid1 maand geleden

Senaatsrapport: FDA negeerde signalen over vaccinbijwerkingen

Enkele maanden nadat de vaccinaties tegen het coronavirus waren begonnen, ontdekte de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) dat de...

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven
Politiek1 maand geleden

Hoe Europa’s superrijken de EU herschrijven

De Europese Unie presenteert zichzelf als een bolwerk van democratie, rechtsstaat en gelijkheid. Het is een prachtig verhaal. Maar achter...

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast! Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!
Column1 maand geleden

Hoera, de klimaatwetenschap zat ernaast!

De wetenschap over de ‘wetenschap’ is dat er geen consensus bestaat binnen de wetenschap. Toch wordt ‘de wetenschap’ misbruikt om...

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt
Klimaat1 maand geleden

Sceptici krijgen gelijk: extreem IPCC-klimaatscenario sneuvelt

Eindelijk gaat het doemscenario van het IPCC de prullenbak in. De Volkskrant vond het nieuws belangrijk genoeg voor de voorpagina....

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn
Column1 maand geleden

Rechtse regering zou een economische ramp kunnen zijn

Wie droomt van een rechtse regering zou daar nog eens goed over moeten nadenken, aangezien er een aantal zaken structureel...

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing
Politiek1 maand geleden

Rapport beschuldigt Europese Commissie van verkiezingssturing

  Rondetafelgesprek over verkiezingen en de Digital Services Act Zes weken voor de verkiezingsdag in 2025 organiseerde de Autoriteit Consumenten...

Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve Bijna 100 dagen Jetten: veel PR, geen resultaten behalve negatieve
Politiek2 maanden geleden

Ambtenarenlogica: onverwachte extra opbrengst te duur om terug te geven

Ik probeer me oprecht te verplaatsen in Rob Jetten om zijn gedachtegang te volgen. Je hebt als idealist de ‘missie’...

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren
Column2 maanden geleden

AIVD doet verwoede pogingen om burgers te criminaliseren

In een lijvig rapport heeft de AIVD verslag gedaan over de situatie in Nederland. Onze aandacht gaat uit naar wat...

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken
Economie2 maanden geleden

Hoe de westerse elites de portemonnee van iedereen leegtrekken

De tijd is er rijp voor: een artikel over hoe de elites in het Westen vanaf circa het jaar 2000...

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is? Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?
Column2 maanden geleden

Waarom nog wetten, als ‘illegaal’ optioneel is?

Nu de Tweede Kamer een heel nieuwe betekenis heeft gegeven aan het woord ‘illegaliteit’ biedt dit kansen voor de vele...

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos
Economie2 maanden geleden

Schamel steunpakket van 1 miljard is sigaar uit eigen doos

Een van de grotere blunders van het nieuwe kabinet tot op heden is het ‘steunpakket’ voor burgers en bedrijfsleven ter...

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde
Column2 maanden geleden

Klimaatbeleid: de ideologie van de verschroeide aarde

Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat Nederland afhankelijker is van ‘fossiel’...

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran
Economie2 maanden geleden

Nederland betaalt een hoge prijs voor de oorlog in Iran

De oorlog in Iran is geen ver-van-ons-bed-show. Integendeel: Nederlandse huishoudens betalen nu al de rekening en die zal de komende...

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing Duurzaam is het probleem, niet de oplossing
Klimaat2 maanden geleden

Duurzaam is het probleem, niet de oplossing

Als we nog meer hadden ingezet op duurzame energiebronnen, dan hadden we nu niet zo in de problemen gezeten door...

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait? Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?
Column2 maanden geleden

Een kerncentrale financieren die alleen mag draaien als het niet waait?

We gooien miljarden euro’s gemeenschapsgeld in een megalomaan project: een kerncentrale die alleen mag draaien als het niet waait. Prachtig...

Trending

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

© Stiching Indepen - alle rechten voorbehouden. - indepen.eu | KVK: 88160408 | Algemene voorwaarden

Colofon FAQ Contact

Volg ons via